5 Gezondheid, welzijn, zorg en onderwijs

Financiën

Taakveld en toelichting

Verschil

V/N

I/S

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

Lasten

2.358

V

Gemeenten ontvangen van het Rijk middelen voor de uitvoering van de Wet inburgering. De hoogte hiervan wordt bepaald op basis van het aantal inburgeringsplichtingen. Via circulaires van het Rijk vindt er steeds een correctie plaats op basis van de meest actuele cijfers.
In onze begroting ramen we al de verwachte werkelijke kosten, de financiële compensatie vanuit het Rijk volgt later. Daardoor hebben we in 2024 een voordeel van € 17.000.

17

V

I

Groepsaanbod Wmo:
Dit budget is bedoeld om initiatieven die collectieve activiteiten bevatten, aan te jagen en te stimuleren. In 2024 is hiervan eenmalig minder gebruik gemaakt dan begroot.
Daarnaast is er in dit budget € 20.000 beschikbaar voor een initiatief in Franciscushof Lieshout in dezelfde stijl als Zonnetij in Aarle-Rixtel. Dit project is niet gestart in 2024.

33

V

I

Herinrichting toegang sociaal team Laarbeek:
Met de kadernota 2025 heeft u besloten om het budget centrale toegang sociaal team Laarbeek af te ramen naar € 30.000. Nu blijkt dat deze aframing al met ingang van 2024 plaats had kunnen vinden. In 2024 zijn we gestart met het herinrichten van de toegang sociaal domein. Tot op heden heeft dit nog niet tot extra kosten geleid.

60

V

I

Kosten gemaakt op kostenplaats MFC De Dreef (taakveld 6.1) worden normaliter doorverdeeld naar specifieke kostendragers zoals sociaal-cultureel werk en jeugdwerk (taakveld 6.1) , de brandweerkazerne (taakveld 1.1) en de sporthal (taakveld 5.2) in de Dreef. Het voordeel van € 28.000 wordt voornamelijk veroorzaakt doordat met de bijstelling van de kapitaallasten in de Financiele rapportage 2024 de kostenverdeling onterecht op € 0 is gesteld. In de realisatie heeft de kostenverdeling wel plaatsgevonden. Per saldo resulteert dit voor dit taakveld een voordeel op.

28

V

I

Opvang ontheemden uit Oekraïne:
Wij hebben ons ingezet voor de wettelijke taak en de maatschappelijke verantwoordelijkheid in het opvangen van ontheemden uit Oekraïne. We hebben hierin constant efficiënt gehandeld: een goed, humaan onderkomen voor het aantal Oekraïners die we volgens onze taakstelling een verblijf moeten bieden. De exploitatiekosten zijn hierdoor laag gebleven. In 2024 is per saldo een bedrag van € 1.552.000 niet besteed (€ 1.637.000 lagere lasten en € -85.000 lagere baten).

1.637

V

I

Regeling specifieke uitkering Wet inburgering (WI) en onderwijsroute (OR):
Per ultimo 2024 is € 268.749 en € 20.743 nog niet besteed en als vooruitontvangen opgenomen op de balans per 31 december 2024. Per saldo budgetneutraal (batenbudget en lastenbudget).

289

V

I

Rentelast activa:
Het voordeel van € 36.000 ontstaat door niet doorberekende omslagrente en valt weg tegenover het (verder toegelichte) nadeel op taakveld Treasury in programma 6.

36

V

I

Stichting Dorpshuizen Laarbeek:
De subsidie voor SDL was te hoog begroot voor 2024. Na indexering van de bijdrage resteert een bedrag van € 66.000.

66

V

I

Toezicht kinderopvang:
Op het gebied van toezicht en handhaving kinderopvang zijn minder uitgaven geweest. GGD Zuidoost-Brabant voert risicogestuurd (onaangekondigd) toezichtsonderzoeken uit. Deze onderzoeken worden afgestemd op de risicoprofielen van de kinderopvangorganisaties. Door deze gerichte aanpak worden de onderzoeken van de GGD steeds efficiënter ingezet en kan deze werkwijze leiden tot een daling van het aantal overtredingen en onderzoeken, waardoor de kosten voor toezicht en handhaving lager worden.

16

V

I

Tot en met 2024 hebben we het budget voor uitvoeringskosten inburgering begroot op basis van het bedrag dat de gemeente van het Rijk daarvoor ontvangt via het gemeentefonds. Vanwege de onzekerheid over de benodigde implementatiekosten was het nog niet mogelijk om reëel te begroten. Uiteindelijk heeft in 2024 de uitvoering van inburgering minder kosten met zich meegebracht dan verwacht. Daarbij dient opgemerkt te worden dat met ingang van 1 juli 2024 de uitvoeringtaak inburgering is overgedragen naar de GR Peelgemeenten.

72

V

I

Overige verschillen

104

V

I

Baten

-401

N

Baten op kostenplaats MFC De Dreef (taakveld 6.1) worden normaliter doorverdeeld naar specifieke kostendragers zoals sociaal-cultureel werk en jeugdwerk (taakveld 6.1), de brandweerkazerne (taakveld 1.1) en de sporthal (taakveld 5.2) in de Dreef. Het nadeel van € 24.000 wordt voornamelijk veroorzaakt doordat met de bijstelling van de kapitaallasten in de Financiele rapportage 2024 de kostenverdeling onterecht op € 0 is gesteld. In de realisatie heeft de kostenverdeling wel plaatsgevonden, in dit specifieke geval zijn kapitaallasten gedekt door een onttrekking uit de afschrijvingsreserve.
Per saldo resulteert dit voor dit taakveld een nadeel op.

-24

N

I

Opvang ontheemden uit Oekraïne:
Zie toelichting lasten.

-85

N

I

Regeling specifieke uitkering Wet inburgering (WI) en onderwijsroute (OR):
Zie toelichting bij lasten.

-289

N

I

Overige verschillen

-3

N

I

Deze pagina is gebouwd op 07/04/2025 16:26:55 met de export van 07/04/2025 15:57:21