3 Woon- en leefklimaat

Financiën

Onderstaande tabel geeft de lasten, baten inclusief mutaties in de reserves weer.
bedragen x € 1.000

Begroting

Begroting

Rekening

Verschil

voor wijziging

na wijziging

2024

Lasten

16.687

23.988

21.780

2.208

2.1

Verkeer en vervoer

8.328

8.367

8.217

150

2.3

Recreatieve havens

5

5

5

3.4

Economische promotie

233

988

956

32

5.4

Musea

22

22

22

5.5

Cultureel erfgoed

105

857

890

-34

5.6

Media

385

511

511

5.7

Openbaar groen en (openlucht) recreatie

3.095

3.445

3.605

-160

7.4

Milieubeheer

2.685

6.030

3.558

2.473

8.1

Ruimte en leefomgeving

1.463

3.340

3.615

-275

8.3

Wonen en bouwen

366

423

401

22

Baten

2.673

10.283

8.196

-2.086

2.1

Verkeer en vervoer

826

1.033

1.064

31

3.4

Economische promotie

730

730

5.4

Musea

1

1

1

5.5

Cultureel erfgoed

25

775

775

-1

5.6

Media

127

66

-61

5.7

Openbaar groen en (openlucht) recreatie

92

530

532

2

7.4

Milieubeheer

569

3.848

1.426

-2.422

8.1

Ruimte en leefomgeving

682

2.462

2.614

152

8.3

Wonen en bouwen

477

778

989

211

Resultaat

-14.015

-13.705

-13.584

121

We lichten de verschillen in de verschillenanalyse toe op taakveldniveau. Het gaat om afwijkingen tussen begroting en realisatie ≥ € 40.000. Het drempelbedrag geldt zowel voor de lasten als baten, dus niet gesaldeerd.

Analyse verschillen 2.1

Taakveld en toelichting

Verschil

V/N

I/S

2.1 Verkeer en vervoer

Lasten

150

V

Calamiteiten en gladheidsbestrijding: In februari 2024 was gedurende één week aanzienlijke inzet nodig voor gladheidsbestrijding, waaronder inhuur van diverse vrachtwagens.

-20

N

I

De provincie Noord-Brabant leverde een niet-voorziene bijdrage aan een studie met betrekking tot snelfietsroutes.

20

V

I

De stelpost wordt gebruikt om de kapitaallasten van de vervangingsinvesteringen te dekken. Hiervan werd € 38.000 niet gebruikt en valt incidenteel vrij.

38

V

I

De studie met betrekking tot het mobiliteitsplan werd slechts gedeeltelijk afgerond in 2024.

12

V

I

Het Commanderij College nam niet deel aan het project 'Totaly Traffic', gericht op mensgerichte verkeersveiligheid voor middelbare scholieren.

3

V

I

In 2024 was er slechts één aanvraag voor het plaatsen van een laadpaal op een strategische locatie. Bij het vaststellen van de begroting werd uitgegaan van 5 aanvragen.

15

V

I

In 2024 was nauwelijks behoefte aan inhuur van expertise op het gebied van openbare verlichting.

7

V

I

In 2024 werd één fietsbrug vervangen en één vlonder hersteld. Het overige deel van de geplande activiteiten zal naar verwachting plaatsvinden in 2025.

26

V

I

In verband met het natte voorjaar en de natte zomer werd in 2024 werd slechts een deel van het schilderprogramma lichtmasten uitgevoerd.

20

V

I

Kosten gemaakt op de kostenplaatsen tractie en gemeentewerf (taakveld 0.4) worden normaliter doorverdeeld naar een aantal specifieke kostendragers zoals wegen (taakveld 2.1). Het nadeel van € 30.000 wordt voornamelijk veroorzaakt doordat met de bijstelling van de kapitaallasten in de Financiele rapportage 2024 de kostenverdeling onterecht op € 0 is gesteld. In de realisatie heeft de kostenverdeling wel plaatsgevonden. Op de kostenplaats levert dit een voordeel op, in de exploitatie leidt dit tot nadelen.

-30

N

I

Mede door de inzet van een gespecialiseerd bureau waren de inkomsten als gevolg van in 2024 verhaalde schades aan openbare verlichting hoger dan voorzien.

20

V

I

Rentelast activa
Het voordeel ontstaat door niet doorberekende omslagrente en valt weg tegenover het (verder toegelichte) nadeel op taakveld Treasury in programma 6.

26

V

I

Overige verschillen.

13

V

I

Baten

31

V

Baten op de kostenplaatsen tractie en gemeentewerf (taakveld 0.4) worden normaliter doorverdeeld naar een aantal specifieke kostendragers zoals wegen (taakveld 2.1). Het voordeel van € 6.000 wordt voornamelijk veroorzaakt doordat met de bijstelling van de kapitaallasten in de Financiele rapportage 2024 de kostenverdeling onterecht op € 0 is gesteld. In de realisatie heeft de kostenverdeling wel plaatsgevonden, in dit specifieke geval zijn kapitaallasten gedekt door een onttrekking uit de afschrijvingsreserve. Op de kostenplaats levert dit een nadeel op, in de exploitatie leidt dit tot voordelen.

6

V

I

Calamiteiten en gladheidsbestrijding: De geraamde inkomsten met betrekking tot vergoeding schades zijn gebaseerd op een meerjarig gemiddelde verwachting. De jaarlijkse inkomsten variëren echter en waren in 2024 lager dan dit gemiddelde.

-16

N

I

Onderhoud verharde wegen: Nutsbedrijven vervingen in 2024 meer kabels en leidingen dan werd voorzien. Ter compensatie van kwaliteitsverlies van de bovenliggende verhardingen ontvangen gemeenten een 'degeneratievergoeding'. Het in 2024 ontvangen bedrag was hoger dan op voorhand werd voorzien.

47

V

I

Overige verschillen

-6

N

I

Deze pagina is gebouwd op 07/04/2025 16:26:55 met de export van 07/04/2025 15:57:21