6 Financiën en bedrijfsvoering

Financiën

Onderstaande tabel geeft de lasten, baten inclusief mutaties in de reserves weer.
bedragen x € 1.000

Begroting

Begroting

Rekening

Verschil

voor wijziging

na wijziging

2024

Lasten

11.433

11.539

12.680

-1.141

0.4

Overhead

11.040

11.424

12.289

-866

0.5

Treasury

27

93

211

-118

0.61

OZB woningen

4

4

4

0.8

Overige baten en lasten

362

18

176

-158

Baten

46.751

50.785

52.183

1.399

0.4

Overhead

562

685

1.306

621

0.5

Treasury

82

211

386

175

0.61

OZB woningen

4.022

4.022

4.021

-1

0.62

OZB niet-woningen

2.292

2.304

2.316

12

0.64

Belastingen overig

27

27

24

-3

0.7

Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds

39.766

43.373

43.616

243

0.8

Overige baten en lasten

163

516

353

Resultaat

35.318

39.246

39.503

258

We lichten de verschillen in de verschillenanalyse toe op taakveldniveau. Het gaat om afwijkingen tussen begroting en realisatie ≥ € 40.000. Het drempelbedrag geldt zowel voor de lasten als baten, dus niet gesaldeerd.

Analyse verschillen 0.4

Taakveld en toelichting

Verschil

V/N

I/S

0.4 Overhead

Lasten

-866

N

Automatisering
Het verschil wordt vooral veroorzaakt door enerzijds een overschrijding op de reguliere uitgaven hard- en software en anderzijds een onderschrijding op de post reservering personeelskosten. In het kader van de toekomstgerichte doorontwikkeling ICT zijn een aantal functies/onderdelen in 2024 nog niet ingevuld. Dit zal verder worden uitgewerkt in 2025.

94

V

I

Er zijn niet geraamde lasten in het kader van verhaalde WW-uitkering van voormalig personeel.

-18

N

I

Hogere kosten juridische advisering.

-31

N

I

Hogere opleidingskosten als gevolg van relatief veel nieuwe medewerkers en een nieuwe rol voor coördinatoren sinds de wijziging organisatiestructuur in 2023. Een deel (€ 37.000) van deze overschrijding wordt financieel gedekt vanuit de reserve Opleiden en ontwikkelen.

-68

N

I

Hogere werving en selectiekosten vanwege openstaande vacatures, moeilijk in te vullen managementfuncties en krapte op de arbeidsmarkt.

-44

N

I

Kosten gemaakt op de kostenplaatsen gemeentewerf en tractiemiddelen (taakveld 0.4) worden normaliter doorverdeeld naar een aantal specifieke kostendragers zijnde wegen (taakveld 2.1), openbaar groen (taakveld 5.7), riolering (taakveld 7.2) en afval (taakveld 7.3). Het voordeel van € 94.000 wordt voornamelijk veroorzaakt doordat met de bijstelling van de kapitaallasten in de Financiele rapportage 2024 de kostenverdeling onterecht op € 0 is gesteld. In de realisatie heeft de kostenverdeling wel plaatsgevonden. Dit levert in de kostenplaatsen een voordeel op en in de exploitatie nadelen.

94

V

I

Personeelskosten (salarissen en inhuur)
De bestaande personeelsformatie laat met name als gevolg van vacatureruimte een voordeel zien van per saldo € 1.635.000. Echter hier staat een nadeel van € 2.498.000 tegenover van kosten voor noodzakelijke inhuur. De inhuurkosten hebben betrekking op de invulling van diverse niet ingevulde vacatures, vervanging bij ziekte/zwangerschapsverlof, extra ondersteuning bij diverse teams/projecten en de bijdrage aan de Gemert-Bakel voor de intergemeentelijke teams (Financieel beheer, ICT, IB&P, PSA en P&O).
Tegenover deze hogere kosten (€ 863.000) staan diverse hogere opbrengsten van in totaal € 587.000, zoals bijdragen van derden (Peelgemeenten en Gemert-Bakel), vrijval van de voorziening verlofsparen en meer UWV-uitkeringen (zie toelichting bij baten).

-863

N

I

Overige verschillen

-30

N

I

Baten

621

V

Baten verantwoord op de kostenplaats gemeentewerf (taakveld 0.4) worden normaliter doorverdeeld naar een aantal specifieke kostendragers zijnde wegen (taakveld 2.1), openbaar groen (taakveld 5.7), riolering (taakveld 7.2) en afval (taakveld 7.3). Het nadeel van € 17.000 wordt voornamelijk veroorzaakt doordat met de bijstelling van de kapitaallasten in de Financiele rapportage 2024 de kostenverdeling onterecht op € 0 is gesteld. In de realisatie heeft de kostenverdeling wel plaatsgevonden, in dit specifieke geval zijn kapitaallasten gedekt door een onttrekking uit de afschrijvingsreserve. Dit levert in de kostenplaats een nadeel op en in de exploitatie voordelen.

-17

N

I

Bijdrage afrekening 2024 van Gemert-Bakel voor de intergemeentelijke teams (Financieel beheer, ICT, IB&P, PSA en P&O).

105

V

I

Hogere bijdrage van derden, waaronder de bijdrage van de GR Peelgemeenten voor de overname trajectregisseurs en ontvangen vergoedingen van overgenomen studiekosten.

179

V

I

Inzet van de reserve Opleiden en ontwikkelen ter dekking van de overschrijding op het budget opleidingskosten.

37

V

I

Meer UWV-uitkeringen ontvangen dan begroot.

153

V

I

Vrijval als gevolg van een lagere voorziening verlofsparen per ultimo 2024. Het saldo openstaande verlofuren is gedaald ten opzichte van 2023 met € 150.000. De totale voorziening bedraagt per ultimo 2024 € 802.000.

150

V

I

Overige verschillen

14

V

I

Deze pagina is gebouwd op 07/04/2025 16:26:55 met de export van 07/04/2025 15:57:21