3 Woon- en leefklimaat

Speerpunten

Afspraken uit de begroting 2024

3.01

Tussen de kernen Lieshout, Aarle-Rixtel, Beek en Donk en Mariahout wordt een bebouwingsvrije zone in acht genomen om te voorkomen dat deze kernen sluipenderwijs naar elkaar groeien. Doel is dat de kernen - met behoud van een eigen identiteit - zelfstandig waarneembaar blijven en niet visueel-ruimtelijk versmelten.

3.02

Bij het proces rond de gebiedsontwikkeling aan de Heuvel in Lieshout is niets doen geen optie. We gaan voor het beste plan voor Lieshout. Het plan wordt naast verlevendiging, stedenbouwkundige inpassing en verkeersveiligheid, ook getoetst aan haalbaarheid, betaalbaarheid en draagvlak. De politieke beoordeling is voor de partijen een vrije kwestie in een open debat.

3.03

Wij stellen een Omgevingsvisie op voor de kernen die door de raad vóór 1 januari 2025 moet zijn vastgesteld.  Het centrale thema hierin is meer integrale aandacht voor wonen, klimaat, water en groen binnen de bebouwde kom.

3.04

De beleidslijnen zoals verwoord in de beide omgevingsvisies voor het buitengebied en de kernen, worden in een omgevingsplan geïmplementeerd.

3.05

De Brede Plattelandsbestemming wordt uitgewerkt zoals verwoord in de vastgestelde Omgevingsvisie Buitengebied. Doel hiervan is meer juridische ruimte te bieden voor omzetting naar een andere functie in het buitengebied, zonder kostbare en tijdrovende procedures.

3.06

Landelijke en provinciale regels zijn leidend voor de landbouw. Wel stimuleren we boeren en tuinders om hun bedrijfsvoering te verduurzamen.

3.07

De gemeente wordt overspoeld met woningbouwinitiatieven. Het aantal woningen dat hiermee gepaard gaat overstijgt de woningbehoefte op de lange termijn. We maken in 2022 daarom ingrijpende keuzes in het woningbouwprogramma om de ontwikkeling van kansrijke projecten, in lijn met onze ambities in de Woonvisie, mogelijk te maken.

3.08

Bij inbreiding wordt allereerst ingezet op herbestemming, transformatie of vervanging van bestaande gebouwen, met name gericht op het bereiken van de doelstellingen in de Woonvisie.

3.09

Bij het streven om meer groen in de nabijheid van woningen te handhaven of te realiseren, geldt de 3-30-300 regel als denkrichting.

3.10

Bij nieuwe gebiedsontwikkelingen wordt natuur-inclusiviteit van bebouwing en openbare ruimte als norm gehanteerd.

3.11

In afspraken met gebiedsontwikkelaars wordt bij de toewijzing van koop- en huurwoningen ingezet op voorrang voor de eigen inwoners, personen met een economische binding en spijtoptanten. Bij de uitgifte van gemeentelijke gronden worden eveneens de (juridische) mogelijkheden hiervoor benut. Daarnaast integreren we zelfbewoningsplicht in ons beleid.

3.12

Er worden onderhoudsplannen opgesteld voor het openbaar groen, waarbij groenbeleving, biodiversiteit en klimaatadaptatie leidende principes zijn.

3.13

We werken aan een normering voor een toekomstbestendige inrichting van de openbare ruimte, waarbij rekening wordt gehouden met mensen met een geestelijke of fysieke beperking.

3.14

Bij het terugdringen van wateroverlast ten gevolge van clusterbuien wordt ingespeeld op kansen (grondverwerving), maar worden inwoners ook gestimuleerd om hun eigen verantwoordelijkheid te nemen.

3.15

Op het gebied van grootschalige opwek van energie wordt in beginsel ingezet op bewezen en effectieve maatregelen. Besparende maatregelen en zonnepanelen op het dak worden met voorrang gestimuleerd.

3.16

Bij de eventuele plaatsing van windmolens is voldoende draagvlak een vereiste, met lokaal eigenaarschap als uitgangspunt. Daarbij worden de resultaten en conclusies van de omgevingsdialoog meegenomen.

3.17

De gemeente blijft investeren in regionale samenwerking op het gebied van toerisme en recreatie. Laarbeek wordt als onderdeel van Land van de Peel gepromoot.

3.18

We zetten in op het versterken van de natuur en landschap van Laarbeek, met het oog op het bevorderen van de biodiversiteit, met als zwaartepunten ’t Gulden Land en de tweede fase van waterhouderij De Blauwe Poort. ’t Gulden Land wordt in goede samenwerking met de gemeente Helmond en Waterschap Aa en Maas gecontinueerd.

3.19

We vinden de bescherming en instandhouding van het erfgoed in het algemeen en van Landgoed Eyckenlust, Landgoed Croy en Missieklooster Heilig Bloed erg belangrijk. Hierbij geldt ‘behoud door ontwikkeling’ als uitgangspunt.

3.20

Het paraplubestemmingsplan archeologie en monumenten en de Kerkenvisie worden opgesteld.

3.21

In verband met het grote aantal verkeersuitdagingen binnen het grondgebied van Laarbeek, wordt een Integrale Verkeersstudie verricht, met daarin een doorkijk naar en afstemming met de regionale verkeersproblematiek en de kansrijke inbreidings- en uitbreidingslocaties. In deze studie worden ook onderwerpen als de Sonseweg en de ervaren verkeersoverlast in de kernen meegenomen.

3.22

We accepteren een 2x2-baans N279, indien nut en noodzaak (Ladder van Verdaas) op basis van actuele cijfers zijn aangetoond.

3.23

Bij de planontwikkeling voor de N279 wijzen wij een omleiding rond Dierdonk, hetgeen nieuw asfalt betekent, af.

3.24

De aansluiting van de N615 op de N279 (fly-over) en de aansluiting van de Peeleindseweg op de N615 (rotonde) worden bij voorrang met een hoge urgentie geprioriteerd.

3.25

We streven naar het oplossen van het verkeersknelpunt bij de Beekse brug.

3.26

Afspraken toegevoegd die niet in het raadsprogramma waren opgenomen.

De in de toelichting opgenomen voorstellen voor bijvoorbeeld de aanpassing van de plandatum verwerken wij voor 2024 op basis van uw besluitvorming bij deze Jaarstukken.

Wat hebben we er voor gedaan in 2024?

Status

Begrotings-
jaar

Portefeuille-
houder

Afdeling

Laatst vastgestelde planning

3.02

Bij het proces rond de gebiedsontwikkeling aan de Heuvel in Lieshout is niets doen geen optie. We gaan voor het beste plan voor Lieshout. Het plan wordt naast verlevendiging, stedenbouwkundige inpassing en verkeersveiligheid, ook getoetst aan haalbaa

Uitvoering aanpak parkeerknelpunten zuidzijde Lieshout

Nog niet gestart buiten planning

2024

Wethouder Van den Berkmortel

Leefomgeving

-

2025

Op basis van de eind 2023 of begin 2024 vastgestelde kaders wordt een omgevingsplan procedure doorlopen waarna aanbesteding en uitvoering kunnen plaatsvinden.

Toelichting op de status:
De uitvoering van de parkeerknelpunten aan de zuidzijde van Lieshout maakt deel uit van de centrumontwikkeling in Lieshout. Gedurende heel het jaar hebben er in het kader van de centrumontwikkeling haalbaarheidsonderzoeken plaatsgevonden.

Ontwikkeling Heuvel Lieshout

Nog niet gestart buiten planning

2024

Wethouder Van den Berkmortel

Leefomgeving

-

2025

Op basis van de eind 2023 of begin 2024 vastgestelde kaders wordt de openbare ruimte al dan niet gefaseerd heringericht.

Toelichting op de status:
Gedurende heel het jaar hebben haalbaarheidsonderzoeken voor het project Centrumontwikkeling Lieshout plaatsgevonden.

3.03

Wij stellen een Omgevingsvisie op voor de kernen die door de raad vóór 1 januari 2025 moet zijn vastgesteld.  Het centrale thema hierin is meer integrale aandacht voor wonen, klimaat, water en groen binnen de bebouwde kom

Omgevingsvisie voor kernen

Lopend binnen planning

2024

Wethouder Van den Berkmortel

Leefomgeving

-

De omgevingsvisie voor de kernen dient wettelijk door de raad te worden vastgesteld vóór 1 januari 2025. Het project is in januari 2023 opgestart. Omdat voor de besluitvorming (vaststelling) een periode van zes maanden noodzakelijk wordt geacht, is als deadline voor het concept 1 juli 2024 aangehouden. In deze 18 beschikbare maanden zullen diverse belanghebbenden worden betrokken bij de totstandkoming van een samenhangende visie op de fysieke leefomgeving. Ook gezondheid, veiligheid en cultureel erfgoed worden nadrukkelijk hierbij betrokken. Vanzelfsprekend wordt ook de gemeenteraad op diverse momenten aangehaakt bij het proces.

Toelichting op de status:
In 2024 is een thematisch koersdocument opgesteld dat op 2 juli 2024 is behandeld in de commissie Ruimtelijke Zaken. In het najaar is het projectteam gestart met de uitwerking van de diverse visiekaarten.
De invoeringswet is aangepast met als gevolg dat gemeenten 2 jaar extra tijd hebben gekregen om een gebiedsdekkende Omgevingsvisie vast te stellen (vóór 1 januari 2027).

3.07

De gemeente wordt overspoeld met woningbouwinitiatieven. Het aantal woningen dat hiermee gepaard gaat overstijgt de woningbehoefte op de lange termijn. We maken in 2022 daarom ingrijpende keuzes in het woningbouwprogramma om de ontwikkeling van kansr

Gebiedsontwikkeling Hoek Oranjelaan - Lieshoutseweg

Lopend buiten planning

2024

Wethouder Van den Berkmortel

Leefomgeving

-

2025

Het project Hoek Oranjelaan - Lieshoutseweg (als onderdeel van het project De Beekse Akkers I) is in 2022 opgestart. In 2024 wordt een omgevingsdialoog opgestart en wordt resterend archeologisch onderzoek gedaan. Ook wordt een bidbook opgesteld met inbegrip van beeldkwaliteitseisen. Aansluitend wordt een ontwikkelingscompetitie opgestart en uitgevoerd om zo tot een passende invulling te komen. Uiteindelijk moet op basis daarvan een anterieure overeenkomst met de winnende ontwikkelaar worden gesloten.

Toelichting op de status:
In 2024 is het plan van aanpak opgesteld voor het archeologisch onderzoek. Vanwege prioritering in de werkzaamheden is er niet gestart met een omgevingsdialoog, het bidbook en ontwikkelcompetitie.

3.08

Bij inbreiding wordt allereerst ingezet op herbestemming, transformatie of vervanging van bestaande gebouwen, met name gericht op het bereiken van de doelstellingen in de Woonvisie

Herontwikkeling Baverdestraat Lieshout

Gereed/ afgerond

2024

Wethouder Van den Berkmortel

Leefomgeving

-

In het eerste kwartaal van 2024 wordt het bestemmingsplan inzake de herontwikkeling Baverdestraat voorgelegd aan de gemeenteraad voor vaststelling.

Toelichting op de status:
Het bestemmingsplan is in de raadsvergadering van 19 december 2024 vastgesteld.

Voldoende huurwoningen en betaalbare woningen

Lopend binnen planning

2024

Wethouder Van den Berkmortel

Leefomgeving

-

In de Woondeal is overeengekomen dat Laarbeek tot 2030 minimaal 735 woningen gaat bouwen met als programmering minimaal 30% sociale huur, minimaal 37% middeldure huur en/of betaalbare koop (2/3 betaalbaar). Binnen deze kaders streven wij ernaar om minimaal 400 levensloopbestendige woningen te realiseren. In het in oktober 2023 vastgestelde Beleidskader Wonen heeft de raad zich hieraan gecommitteerd.

Toelichting op de status:
Bij onze woningbouwplannen houden we steeds rekening met de afspraken uit de woondeal. Over de voortgang van projecten en de woningbouwopgave wordt op andere plekken en momenten verslag gedaan.

Gebiedsontwikkeling De Klokkengieterij

Lopend binnen planning

2024

Wethouder Van den Berkmortel

Leefomgeving

-

Ontwikkelaar Interesting Vastgoed is bezig met optimalisatie van het bouwplan, de voorbereiding op het bouwrijpmaken (bijvoorbeeld het archeologisch onderzoek) en de aanvraag van de omgevingsvergunning. De gemeente is vanaf nu voor een belangrijk deel facilitair in dit traject. Het is daarom lastig voor de gemeente om zich te verbinden aan concrete acties en een planning.

Toelichting op de status:
In 2024 heeft de technische voorbereiding van het bouwrijp maken plaats gevonden. Zaken als archeologisch proefsleuvenonderzoek, bodemsanering, bestrijding van invasieve plantensoorten en hoge grondwaterstanden speelden hierbij een rol.
Er zijn diverse aanvragen voor een omgevingsvergunning ingediend, beoordeeld en verleend waarvoor er ook een uitgebreid dialoog met de vertegenwoordiging van de aanwonenden noodzakelijk was.
Tenslotte hebben er meerdere gesprekken plaatsgevonden over de sloop van hal 1 en de verhouding van het vervangende appartementengebouw tot het Rijksmonument.

3.12

Er worden onderhoudsplannen opgesteld voor het openbaar groen, waarbij groenbeleving, biodiversiteit en klimaatadaptatie leidende principes zijn

Baggeren watergangen en sloten

Alternatieve beleidskeuze

2020

Wethouder Slaets-Sonneveldt

Leefomgeving

12

-

2025

Uitvoering geven aan de jaarschijf 2020 van het in 2019 vastgestelde beheerplan onderhoud watergangen en sloten.

Toelichting op de status:
Met ingang van 2025 wordt een herziene opzet gemaakt van het onderhoud en baggeren van watergangen en waterpartijen. Een en ander zal worden vastgelegd in een in 2025 vast te stellen herziene versie van het waterbeheerplan. In dat 'Waterbeheerplan 2025' worden ook de eisen verwerkt die Europese 'Kaderrichtlijn Water' stelt aan de waterkwaliteit.

3.14

Bij het terugdringen van wateroverlast ten gevolge van clusterbuien wordt ingespeeld op kansen (grondverwerving), maar worden inwoners ook gestimuleerd om hun eigen verantwoordelijkheid te nemen

Waterberging en groen Oranjelaan

Lopend buiten planning

2019

Wethouder Slaets-Sonneveldt

Leefomgeving

11

-

2025

We realiseren een waterberging in het groengebied tussen Oranjelaan en Beekerheide in Beek en Donk. Dit combineren we met een herinrichting van deze hoofdgroenstructuur. Water afkomstig van bedrijventerrein Beekerheide kan duurzaam worden geborgen en we verhogen de biodiversiteit en kwaliteit van de leefomgeving. Met diverse betrokkenen maken we een plan dat in 2023/2024 uitgevoerd wordt.

Toelichting op de status:
In 2024 werden de benodigde onderzoeken uitgevoerd onderzoeken en het uitvoeringsbestek opgesteld. Na aanbesteding volgt in de tweede helft van 2025 de daadwerkelijke aanleg van de waterberging.

3.17

De gemeente blijft investeren in regionale samenwerking op het gebied van toerisme en recreatie. Laarbeek wordt als onderdeel van Land van de Peel gepromoot

Uitvoeringsprogramma recreatie en toerisme 2023-2024

Gereed/ afgerond

2024

Wethouder Slaets-Sonneveldt

Leefomgeving

-

In 2024 worden de acties uit uitvoeringsprogramma recreatie en toerisme uitgevoerd. Dit uitvoeringsprogramma is onderdeel van het Programma recreatie en toerisme dat is vastgesteld door het college.

Toelichting op de status:

3.18

We zetten in op het versterken van de natuur en landschap van Laarbeek, met het oog op het bevorderen van de biodiversiteit, met als zwaartepunten ’t Gulden Land en de tweede fase van waterhouderij De Blauwe Poort. ’t Gulden Land wordt in goede samen

EVZ/beekherstelproject Blauwe Poort fase 2

Lopend buiten planning

2023

Wethouder Slaets-Sonneveldt

Leefomgeving

12

-

2025

Rond de Aa, de Boerdonkse Aa en de Snelle Loop zijn inmiddels voldoende gronden verworven om samen met waterschap Aa en Maas een EVZ aan te legen en beekherstelproject te kunnen starten. In 2023 ronden we de planvorming en voorbereiding af zodat uitvoering eind 2023 of in 2024 kan plaatsvinden.

Toelichting op de status:
Het project wordt getrokken door waterschap Aa en Maas. De voorbereiding en het vergunningtraject heeft meer tijd gekost dan voorzien. Inmiddels is de vergunning onherroepelijk en loopt de aanbesteding. De verwachting is dat de uitvoering halverwege 2025 start en dat het project eind 2025 afgerond kan worden.

Van Gogh Nationaal Park

Lopend buiten planning

2021

Wethouder Slaets-Sonneveldt

Leefomgeving

08

-

2025

In 2019-2020 heeft Laarbeek deelgenomen aan de voorbereiding tot het verkrijgen van de status van Van Gogh Nationaal Park. Laarbeek is gevraagd om vanaf 2021 deel te nemen aan het Van Gogh Nationaal park, een samenwerking van een veertigtal partijen: gemeentes, waterschappen en maatschappelijke organisaties. Van Gogh Nationaal Park zal fungeren als vliegwiel voor ruimtelijk opgaves, zoals duurzame energieontwikkeling. Hierbij is oog voor het behouden en versterken van het Brabantse landschap, dat op talrijke schilderijen van Van Gogh terug te vinden is. Daarnaast versterkt de titel Nationaal Park de toeristische aantrekkingskracht van Laarbeek. De status Nationaal Park is (nog) niet toegekend.

Toelichting op de status:
In 2024 is de status van Nationaal Park toegekend. In 2025 wordt bekeken of en op welke manier Laarbeek zich meerjarig verbindt aan het Van Gogh Nationaal Park.

Visie 't Gulden land realiseren

Gereed/ afgerond

2020

Wethouder Briels

Leefomgeving

-

De visie voor ’t Gulden Land is in 2019 vastgesteld door de gemeenteraad. De gebiedsontwikkeling in ’t Gulden Land draagt sterk bij aan de positionering van Laarbeek als Waterpoort van de Peel. Samen met de partners Waterschap Aa en Maas en gemeente Helmond zijn we sinds 2022 gestart met verschillende deelprojecten, waaronder natuurontwikkeling in de Kop van Aarle-Rixtel. In de komende jaren krijgt 't Gulden Land vorm als natuur- en recreatiegebied.

Toelichting op de status:
De natuurontwikkeling in de Kop van Aarle-Rixtel is afgerond. De feestelijke opening heeft plaatsgevonden op 5 april.

3.19

We vinden de bescherming en instandhouding van het erfgoed in het algemeen en van Landgoed Eyckenlust, Landgoed Croy en Missieklooster Heilig Bloed erg belangrijk. Hierbij geldt ‘behoud door ontwikkeling’ als uitgangspunt

Uitvoeringsprogramma erfgoedbeleid

Lopend binnen planning

2022

Wethouder Slaets-Sonneveldt

Leefomgeving

-

Het geactualiseerde erfgoedbeleid (Een erfenis aan verhalen) voor 2021-2026 is in september 2021 vastgesteld door de raad. In het bijhorende uitvoeringsprogramma zijn acties per ambitie opgenomen tot en met 2026 . Het uitvoeringsprogramma is gevoed met ideeën van inwoners, bestuur en ambtelijk betrokkenen. Voor komend jaar staan acties als het opstellen van een kerkenvisie Laarbeek en paraplubestemmingsplan archeologie op het programma.

Toelichting op de status:

3.20

Het paraplubestemmingsplan archeologie en monumenten en de Kerkenvisie worden opgesteld

Cultuurhistorische waardevolle panden

Lopend buiten planning

2020

Wethouder Slaets-Sonneveldt

Leefomgeving

12

-

2026

Er wordt beleid ontwikkeld zodat met betrekking tot cultuurhistorische waardevolle panden in het buitengebied afwegingen kunnen worden gemaakt. Onderdeel hiervan is een herijking van de lijst.

Toelichting op de status:
Hier zijn al stappen op gezet. Afronding van herijking van de lijst is voorzien voor 2026. De daadwerkelijke ruimtelijke borging moet worden geregeld in het nog op te stellen omgevingsplan.

3.21

In verband met het grote aantal verkeersuitdagingen binnen het grondgebied van Laarbeek, wordt een Integrale Verkeersstudie verricht, met daarin een doorkijk naar en afstemming met de regionale verkeersproblematiek en de kansrijke inbreidings- en uit

Projectbesluit N279

Lopend binnen planning

2019

Burgemeester De Boer

Leefomgeving

-

De uitspraak van Raad van State is inmiddels geweest waardoor het inpassingsplan van tafel is. In Noordoost-Brabant moet een goed functionerend wegennet, de zogeheten Robuuste Rand, de druk op het onderliggend wegennet verminderen en sluipverkeer voorkomen. In dat kader denkt Laarbeek binnen de Stuurgroep N279 actief mee over de hernieuwde aanpak van deze provinciale verkeersader. Met behulp van een Brede Belangen Benadering (BBB) wordt gezocht naar consensus in plaats van compromissen.

Toelichting op de status:
Er is een notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) opgesteld. Deze is in april gepubliceerd.

Opstellen integraal verkeersplan

Gereed/ afgerond

2024

Burgemeester De Boer

Leefomgeving

-

In verband met het grote aantal verkeersuitdagingen binnen het grondgebied van Laarbeek wordt een Integrale Verkeersstudie verricht, met daarin een doorkijk naar en afstemming met de regionale verkeersproblematiek en de kansrijke in- en uitbreidingslocaties. In deze studie worden ook onderwerpen als de Sonseweg en de ervaren verkeersoverlast in de kernen meegenomen.

Toelichting op de status:
De Integrale Verkeersstudie is meegenomen in de Mobiliteitsvisie. Die is vastgesteld op 14 november 2024.  Verdere uitwerking heeft plaatsgevonden in het Mobiliteitsplan.

3.25

We streven naar het oplossen van het verkeersknelpunt bij de Beekse brug

Bereikbaarheid en aanvaardbaar verkeersniveau ten behoeve van de leefbaarheid

Lopend binnen planning

2020

Burgemeester De Boer

Leefomgeving

-

Op basis van de op te leveren planstudie Beekse Brug wordt een voorstel aan de gemeenteraad voorgelegd voor de uitvoering.

Toelichting op de status:
De preverkenning is gestart met diverse gemeenten, provincie en rijkswaterstaat. Verwachting is dat deze eind 2025 wordt opgeleverd.

3.26

Afspraken toegevoegd die niet in het raadsprogramma waren opgenomen.

Jaarlijkse rapportage duurzaamheidsagenda

Gereed/ afgerond

2024

Wethouder Briels

Leefomgeving

12

-

2024

De Laarbeekse duurzaamheidsagenda omschrijft aan de hand van 6 thema's welke activiteiten/projecten we uitvoeren op het vlak van duurzaamheid. Jaarlijks rapporteren we de stand van zaken en brengen we de raad in de positie om de prioriteiten voor het volgende jaar aan te geven.

Toelichting op de status:
Eind 2024 zijn alle gegevens verzameld voor een actuele terugkoppeling van de stand van zaken met betrekking tot de duurzaamheidsagenda. Begin 2025 is hierover een raadsinformatiebrief verzonden met de duurzaamheidsagenda als bijlage.

Deze pagina is gebouwd op 07/04/2025 16:26:55 met de export van 07/04/2025 15:57:21