Afspraken uit de begroting 2024 | |
---|---|
3.01 | Tussen de kernen Lieshout, Aarle-Rixtel, Beek en Donk en Mariahout wordt een bebouwingsvrije zone in acht genomen om te voorkomen dat deze kernen sluipenderwijs naar elkaar groeien. Doel is dat de kernen - met behoud van een eigen identiteit - zelfstandig waarneembaar blijven en niet visueel-ruimtelijk versmelten. |
3.02 | Bij het proces rond de gebiedsontwikkeling aan de Heuvel in Lieshout is niets doen geen optie. We gaan voor het beste plan voor Lieshout. Het plan wordt naast verlevendiging, stedenbouwkundige inpassing en verkeersveiligheid, ook getoetst aan haalbaarheid, betaalbaarheid en draagvlak. De politieke beoordeling is voor de partijen een vrije kwestie in een open debat. |
3.03 | Wij stellen een Omgevingsvisie op voor de kernen die door de raad vóór 1 januari 2025 moet zijn vastgesteld. Het centrale thema hierin is meer integrale aandacht voor wonen, klimaat, water en groen binnen de bebouwde kom. |
3.04 | De beleidslijnen zoals verwoord in de beide omgevingsvisies voor het buitengebied en de kernen, worden in een omgevingsplan geïmplementeerd. |
3.05 | De Brede Plattelandsbestemming wordt uitgewerkt zoals verwoord in de vastgestelde Omgevingsvisie Buitengebied. Doel hiervan is meer juridische ruimte te bieden voor omzetting naar een andere functie in het buitengebied, zonder kostbare en tijdrovende procedures. |
3.06 | Landelijke en provinciale regels zijn leidend voor de landbouw. Wel stimuleren we boeren en tuinders om hun bedrijfsvoering te verduurzamen. |
3.07 | De gemeente wordt overspoeld met woningbouwinitiatieven. Het aantal woningen dat hiermee gepaard gaat overstijgt de woningbehoefte op de lange termijn. We maken in 2022 daarom ingrijpende keuzes in het woningbouwprogramma om de ontwikkeling van kansrijke projecten, in lijn met onze ambities in de Woonvisie, mogelijk te maken. |
3.08 | Bij inbreiding wordt allereerst ingezet op herbestemming, transformatie of vervanging van bestaande gebouwen, met name gericht op het bereiken van de doelstellingen in de Woonvisie. |
3.09 | Bij het streven om meer groen in de nabijheid van woningen te handhaven of te realiseren, geldt de 3-30-300 regel als denkrichting. |
3.10 | Bij nieuwe gebiedsontwikkelingen wordt natuur-inclusiviteit van bebouwing en openbare ruimte als norm gehanteerd. |
3.11 | In afspraken met gebiedsontwikkelaars wordt bij de toewijzing van koop- en huurwoningen ingezet op voorrang voor de eigen inwoners, personen met een economische binding en spijtoptanten. Bij de uitgifte van gemeentelijke gronden worden eveneens de (juridische) mogelijkheden hiervoor benut. Daarnaast integreren we zelfbewoningsplicht in ons beleid. |
3.12 | Er worden onderhoudsplannen opgesteld voor het openbaar groen, waarbij groenbeleving, biodiversiteit en klimaatadaptatie leidende principes zijn. |
3.13 | We werken aan een normering voor een toekomstbestendige inrichting van de openbare ruimte, waarbij rekening wordt gehouden met mensen met een geestelijke of fysieke beperking. |
3.14 | Bij het terugdringen van wateroverlast ten gevolge van clusterbuien wordt ingespeeld op kansen (grondverwerving), maar worden inwoners ook gestimuleerd om hun eigen verantwoordelijkheid te nemen. |
3.15 | Op het gebied van grootschalige opwek van energie wordt in beginsel ingezet op bewezen en effectieve maatregelen. Besparende maatregelen en zonnepanelen op het dak worden met voorrang gestimuleerd. |
3.16 | Bij de eventuele plaatsing van windmolens is voldoende draagvlak een vereiste, met lokaal eigenaarschap als uitgangspunt. Daarbij worden de resultaten en conclusies van de omgevingsdialoog meegenomen. |
3.17 | De gemeente blijft investeren in regionale samenwerking op het gebied van toerisme en recreatie. Laarbeek wordt als onderdeel van Land van de Peel gepromoot. |
3.18 | We zetten in op het versterken van de natuur en landschap van Laarbeek, met het oog op het bevorderen van de biodiversiteit, met als zwaartepunten ’t Gulden Land en de tweede fase van waterhouderij De Blauwe Poort. ’t Gulden Land wordt in goede samenwerking met de gemeente Helmond en Waterschap Aa en Maas gecontinueerd. |
3.19 | We vinden de bescherming en instandhouding van het erfgoed in het algemeen en van Landgoed Eyckenlust, Landgoed Croy en Missieklooster Heilig Bloed erg belangrijk. Hierbij geldt ‘behoud door ontwikkeling’ als uitgangspunt. |
3.20 | Het paraplubestemmingsplan archeologie en monumenten en de Kerkenvisie worden opgesteld. |
3.21 | In verband met het grote aantal verkeersuitdagingen binnen het grondgebied van Laarbeek, wordt een Integrale Verkeersstudie verricht, met daarin een doorkijk naar en afstemming met de regionale verkeersproblematiek en de kansrijke inbreidings- en uitbreidingslocaties. In deze studie worden ook onderwerpen als de Sonseweg en de ervaren verkeersoverlast in de kernen meegenomen. |
3.22 | We accepteren een 2x2-baans N279, indien nut en noodzaak (Ladder van Verdaas) op basis van actuele cijfers zijn aangetoond. |
3.23 | Bij de planontwikkeling voor de N279 wijzen wij een omleiding rond Dierdonk, hetgeen nieuw asfalt betekent, af. |
3.24 | De aansluiting van de N615 op de N279 (fly-over) en de aansluiting van de Peeleindseweg op de N615 (rotonde) worden bij voorrang met een hoge urgentie geprioriteerd. |
3.25 | We streven naar het oplossen van het verkeersknelpunt bij de Beekse brug. |
3.26 | Afspraken toegevoegd die niet in het raadsprogramma waren opgenomen. |
De in de toelichting opgenomen voorstellen voor bijvoorbeeld de aanpassing van de plandatum verwerken wij voor 2024 op basis van uw besluitvorming bij deze Jaarstukken.
Wat hebben we er voor gedaan in 2024? | Status | Begrotings- | Portefeuille- | Afdeling | Laatst vastgestelde planning | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3.02 | Bij het proces rond de gebiedsontwikkeling aan de Heuvel in Lieshout is niets doen geen optie. We gaan voor het beste plan voor Lieshout. Het plan wordt naast verlevendiging, stedenbouwkundige inpassing en verkeersveiligheid, ook getoetst aan haalbaa | |||||||
Uitvoering aanpak parkeerknelpunten zuidzijde Lieshout | Nog niet gestart buiten planning | 2024 | Wethouder Van den Berkmortel | Leefomgeving | - | 2025 | ||
Op basis van de eind 2023 of begin 2024 vastgestelde kaders wordt een omgevingsplan procedure doorlopen waarna aanbesteding en uitvoering kunnen plaatsvinden. | Toelichting op de status: | |||||||
Ontwikkeling Heuvel Lieshout | Nog niet gestart buiten planning | 2024 | Wethouder Van den Berkmortel | Leefomgeving | - | 2025 | ||
Op basis van de eind 2023 of begin 2024 vastgestelde kaders wordt de openbare ruimte al dan niet gefaseerd heringericht. | Toelichting op de status: | |||||||
Wat hebben we er voor gedaan in 2024? | Status | Begrotings- | Portefeuille- | Afdeling | Laatst vastgestelde planning | |||
3.03 | Wij stellen een Omgevingsvisie op voor de kernen die door de raad vóór 1 januari 2025 moet zijn vastgesteld. Het centrale thema hierin is meer integrale aandacht voor wonen, klimaat, water en groen binnen de bebouwde kom | |||||||
Omgevingsvisie voor kernen | Lopend binnen planning | 2024 | Wethouder Van den Berkmortel | Leefomgeving | - | |||
De omgevingsvisie voor de kernen dient wettelijk door de raad te worden vastgesteld vóór 1 januari 2025. Het project is in januari 2023 opgestart. Omdat voor de besluitvorming (vaststelling) een periode van zes maanden noodzakelijk wordt geacht, is als deadline voor het concept 1 juli 2024 aangehouden. In deze 18 beschikbare maanden zullen diverse belanghebbenden worden betrokken bij de totstandkoming van een samenhangende visie op de fysieke leefomgeving. Ook gezondheid, veiligheid en cultureel erfgoed worden nadrukkelijk hierbij betrokken. Vanzelfsprekend wordt ook de gemeenteraad op diverse momenten aangehaakt bij het proces. | Toelichting op de status: | |||||||
Wat hebben we er voor gedaan in 2024? | Status | Begrotings- | Portefeuille- | Afdeling | Laatst vastgestelde planning | |||
3.07 | De gemeente wordt overspoeld met woningbouwinitiatieven. Het aantal woningen dat hiermee gepaard gaat overstijgt de woningbehoefte op de lange termijn. We maken in 2022 daarom ingrijpende keuzes in het woningbouwprogramma om de ontwikkeling van kansr | |||||||
Gebiedsontwikkeling Hoek Oranjelaan - Lieshoutseweg | Lopend buiten planning | 2024 | Wethouder Van den Berkmortel | Leefomgeving | - | 2025 | ||
Het project Hoek Oranjelaan - Lieshoutseweg (als onderdeel van het project De Beekse Akkers I) is in 2022 opgestart. In 2024 wordt een omgevingsdialoog opgestart en wordt resterend archeologisch onderzoek gedaan. Ook wordt een bidbook opgesteld met inbegrip van beeldkwaliteitseisen. Aansluitend wordt een ontwikkelingscompetitie opgestart en uitgevoerd om zo tot een passende invulling te komen. Uiteindelijk moet op basis daarvan een anterieure overeenkomst met de winnende ontwikkelaar worden gesloten. | Toelichting op de status: | |||||||
Wat hebben we er voor gedaan in 2024? | Status | Begrotings- | Portefeuille- | Afdeling | Laatst vastgestelde planning | |||
3.08 | Bij inbreiding wordt allereerst ingezet op herbestemming, transformatie of vervanging van bestaande gebouwen, met name gericht op het bereiken van de doelstellingen in de Woonvisie | |||||||
Herontwikkeling Baverdestraat Lieshout | Gereed/ afgerond | 2024 | Wethouder Van den Berkmortel | Leefomgeving | - | |||
In het eerste kwartaal van 2024 wordt het bestemmingsplan inzake de herontwikkeling Baverdestraat voorgelegd aan de gemeenteraad voor vaststelling. | Toelichting op de status: | |||||||
Voldoende huurwoningen en betaalbare woningen | Lopend binnen planning | 2024 | Wethouder Van den Berkmortel | Leefomgeving | - | |||
In de Woondeal is overeengekomen dat Laarbeek tot 2030 minimaal 735 woningen gaat bouwen met als programmering minimaal 30% sociale huur, minimaal 37% middeldure huur en/of betaalbare koop (2/3 betaalbaar). Binnen deze kaders streven wij ernaar om minimaal 400 levensloopbestendige woningen te realiseren. In het in oktober 2023 vastgestelde Beleidskader Wonen heeft de raad zich hieraan gecommitteerd. | Toelichting op de status: | |||||||
Gebiedsontwikkeling De Klokkengieterij | Lopend binnen planning | 2024 | Wethouder Van den Berkmortel | Leefomgeving | - | |||
Ontwikkelaar Interesting Vastgoed is bezig met optimalisatie van het bouwplan, de voorbereiding op het bouwrijpmaken (bijvoorbeeld het archeologisch onderzoek) en de aanvraag van de omgevingsvergunning. De gemeente is vanaf nu voor een belangrijk deel facilitair in dit traject. Het is daarom lastig voor de gemeente om zich te verbinden aan concrete acties en een planning. | Toelichting op de status: | |||||||
Wat hebben we er voor gedaan in 2024? | Status | Begrotings- | Portefeuille- | Afdeling | Laatst vastgestelde planning | |||
3.12 | Er worden onderhoudsplannen opgesteld voor het openbaar groen, waarbij groenbeleving, biodiversiteit en klimaatadaptatie leidende principes zijn | |||||||
Baggeren watergangen en sloten | Alternatieve beleidskeuze | 2020 | Wethouder Slaets-Sonneveldt | Leefomgeving | 12 | - | 2025 | |
Uitvoering geven aan de jaarschijf 2020 van het in 2019 vastgestelde beheerplan onderhoud watergangen en sloten. | Toelichting op de status: | |||||||
Wat hebben we er voor gedaan in 2024? | Status | Begrotings- | Portefeuille- | Afdeling | Laatst vastgestelde planning | |||
3.14 | Bij het terugdringen van wateroverlast ten gevolge van clusterbuien wordt ingespeeld op kansen (grondverwerving), maar worden inwoners ook gestimuleerd om hun eigen verantwoordelijkheid te nemen | |||||||
Waterberging en groen Oranjelaan | Lopend buiten planning | 2019 | Wethouder Slaets-Sonneveldt | Leefomgeving | 11 | - | 2025 | |
We realiseren een waterberging in het groengebied tussen Oranjelaan en Beekerheide in Beek en Donk. Dit combineren we met een herinrichting van deze hoofdgroenstructuur. Water afkomstig van bedrijventerrein Beekerheide kan duurzaam worden geborgen en we verhogen de biodiversiteit en kwaliteit van de leefomgeving. Met diverse betrokkenen maken we een plan dat in 2023/2024 uitgevoerd wordt. | Toelichting op de status: | |||||||
Wat hebben we er voor gedaan in 2024? | Status | Begrotings- | Portefeuille- | Afdeling | Laatst vastgestelde planning | |||
3.17 | De gemeente blijft investeren in regionale samenwerking op het gebied van toerisme en recreatie. Laarbeek wordt als onderdeel van Land van de Peel gepromoot | |||||||
Uitvoeringsprogramma recreatie en toerisme 2023-2024 | Gereed/ afgerond | 2024 | Wethouder Slaets-Sonneveldt | Leefomgeving | - | |||
In 2024 worden de acties uit uitvoeringsprogramma recreatie en toerisme uitgevoerd. Dit uitvoeringsprogramma is onderdeel van het Programma recreatie en toerisme dat is vastgesteld door het college. | Toelichting op de status: | |||||||
Wat hebben we er voor gedaan in 2024? | Status | Begrotings- | Portefeuille- | Afdeling | Laatst vastgestelde planning | |||
3.18 | We zetten in op het versterken van de natuur en landschap van Laarbeek, met het oog op het bevorderen van de biodiversiteit, met als zwaartepunten ’t Gulden Land en de tweede fase van waterhouderij De Blauwe Poort. ’t Gulden Land wordt in goede samen | |||||||
EVZ/beekherstelproject Blauwe Poort fase 2 | Lopend buiten planning | 2023 | Wethouder Slaets-Sonneveldt | Leefomgeving | 12 | - | 2025 | |
Rond de Aa, de Boerdonkse Aa en de Snelle Loop zijn inmiddels voldoende gronden verworven om samen met waterschap Aa en Maas een EVZ aan te legen en beekherstelproject te kunnen starten. In 2023 ronden we de planvorming en voorbereiding af zodat uitvoering eind 2023 of in 2024 kan plaatsvinden. | Toelichting op de status: | |||||||
Van Gogh Nationaal Park | Lopend buiten planning | 2021 | Wethouder Slaets-Sonneveldt | Leefomgeving | 08 | - | 2025 | |
In 2019-2020 heeft Laarbeek deelgenomen aan de voorbereiding tot het verkrijgen van de status van Van Gogh Nationaal Park. Laarbeek is gevraagd om vanaf 2021 deel te nemen aan het Van Gogh Nationaal park, een samenwerking van een veertigtal partijen: gemeentes, waterschappen en maatschappelijke organisaties. Van Gogh Nationaal Park zal fungeren als vliegwiel voor ruimtelijk opgaves, zoals duurzame energieontwikkeling. Hierbij is oog voor het behouden en versterken van het Brabantse landschap, dat op talrijke schilderijen van Van Gogh terug te vinden is. Daarnaast versterkt de titel Nationaal Park de toeristische aantrekkingskracht van Laarbeek. De status Nationaal Park is (nog) niet toegekend. | Toelichting op de status: | |||||||
Visie 't Gulden land realiseren | Gereed/ afgerond | 2020 | Wethouder Briels | Leefomgeving | - | |||
De visie voor ’t Gulden Land is in 2019 vastgesteld door de gemeenteraad. De gebiedsontwikkeling in ’t Gulden Land draagt sterk bij aan de positionering van Laarbeek als Waterpoort van de Peel. Samen met de partners Waterschap Aa en Maas en gemeente Helmond zijn we sinds 2022 gestart met verschillende deelprojecten, waaronder natuurontwikkeling in de Kop van Aarle-Rixtel. In de komende jaren krijgt 't Gulden Land vorm als natuur- en recreatiegebied. | Toelichting op de status: | |||||||
Wat hebben we er voor gedaan in 2024? | Status | Begrotings- | Portefeuille- | Afdeling | Laatst vastgestelde planning | |||
3.19 | We vinden de bescherming en instandhouding van het erfgoed in het algemeen en van Landgoed Eyckenlust, Landgoed Croy en Missieklooster Heilig Bloed erg belangrijk. Hierbij geldt ‘behoud door ontwikkeling’ als uitgangspunt | |||||||
Uitvoeringsprogramma erfgoedbeleid | Lopend binnen planning | 2022 | Wethouder Slaets-Sonneveldt | Leefomgeving | - | |||
Het geactualiseerde erfgoedbeleid (Een erfenis aan verhalen) voor 2021-2026 is in september 2021 vastgesteld door de raad. In het bijhorende uitvoeringsprogramma zijn acties per ambitie opgenomen tot en met 2026 . Het uitvoeringsprogramma is gevoed met ideeën van inwoners, bestuur en ambtelijk betrokkenen. Voor komend jaar staan acties als het opstellen van een kerkenvisie Laarbeek en paraplubestemmingsplan archeologie op het programma. | Toelichting op de status: | |||||||
Wat hebben we er voor gedaan in 2024? | Status | Begrotings- | Portefeuille- | Afdeling | Laatst vastgestelde planning | |||
3.20 | Het paraplubestemmingsplan archeologie en monumenten en de Kerkenvisie worden opgesteld | |||||||
Cultuurhistorische waardevolle panden | Lopend buiten planning | 2020 | Wethouder Slaets-Sonneveldt | Leefomgeving | 12 | - | 2026 | |
Er wordt beleid ontwikkeld zodat met betrekking tot cultuurhistorische waardevolle panden in het buitengebied afwegingen kunnen worden gemaakt. Onderdeel hiervan is een herijking van de lijst. | Toelichting op de status: | |||||||
Wat hebben we er voor gedaan in 2024? | Status | Begrotings- | Portefeuille- | Afdeling | Laatst vastgestelde planning | |||
3.21 | In verband met het grote aantal verkeersuitdagingen binnen het grondgebied van Laarbeek, wordt een Integrale Verkeersstudie verricht, met daarin een doorkijk naar en afstemming met de regionale verkeersproblematiek en de kansrijke inbreidings- en uit | |||||||
Projectbesluit N279 | Lopend binnen planning | 2019 | Burgemeester De Boer | Leefomgeving | - | |||
De uitspraak van Raad van State is inmiddels geweest waardoor het inpassingsplan van tafel is. In Noordoost-Brabant moet een goed functionerend wegennet, de zogeheten Robuuste Rand, de druk op het onderliggend wegennet verminderen en sluipverkeer voorkomen. In dat kader denkt Laarbeek binnen de Stuurgroep N279 actief mee over de hernieuwde aanpak van deze provinciale verkeersader. Met behulp van een Brede Belangen Benadering (BBB) wordt gezocht naar consensus in plaats van compromissen. | Toelichting op de status: | |||||||
Opstellen integraal verkeersplan | Gereed/ afgerond | 2024 | Burgemeester De Boer | Leefomgeving | - | |||
In verband met het grote aantal verkeersuitdagingen binnen het grondgebied van Laarbeek wordt een Integrale Verkeersstudie verricht, met daarin een doorkijk naar en afstemming met de regionale verkeersproblematiek en de kansrijke in- en uitbreidingslocaties. In deze studie worden ook onderwerpen als de Sonseweg en de ervaren verkeersoverlast in de kernen meegenomen. | Toelichting op de status: | |||||||
Wat hebben we er voor gedaan in 2024? | Status | Begrotings- | Portefeuille- | Afdeling | Laatst vastgestelde planning | |||
3.25 | We streven naar het oplossen van het verkeersknelpunt bij de Beekse brug | |||||||
Bereikbaarheid en aanvaardbaar verkeersniveau ten behoeve van de leefbaarheid | Lopend binnen planning | 2020 | Burgemeester De Boer | Leefomgeving | - | |||
Op basis van de op te leveren planstudie Beekse Brug wordt een voorstel aan de gemeenteraad voorgelegd voor de uitvoering. | Toelichting op de status: | |||||||
Wat hebben we er voor gedaan in 2024? | Status | Begrotings- | Portefeuille- | Afdeling | Laatst vastgestelde planning | |||
3.26 | Afspraken toegevoegd die niet in het raadsprogramma waren opgenomen. | |||||||
Jaarlijkse rapportage duurzaamheidsagenda | Gereed/ afgerond | 2024 | Wethouder Briels | Leefomgeving | 12 | - | 2024 | |
De Laarbeekse duurzaamheidsagenda omschrijft aan de hand van 6 thema's welke activiteiten/projecten we uitvoeren op het vlak van duurzaamheid. Jaarlijks rapporteren we de stand van zaken en brengen we de raad in de positie om de prioriteiten voor het volgende jaar aan te geven. | Toelichting op de status: |