Gemeenschappelijke regeling
- Verbonden partij
Metropool Regio Eindhoven
Metropool Regio Eindhoven
bedragen x € 1.000
Partners
Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-, Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Nuenen c.a., Oirschot, Reusel-De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre
Openbaar belang
Samenwerkingsverband tussen 21 gemeenten in de regio Zuidoost-Brabant. Het takenpakket is vastgelegd in artikel 4 van de Gemeenschappelijke Regeling Metropool Regio Eindhoven.
Bestuurlijke betrokkenheid
Onze gemeente heeft één zetel in het Algemeen Bestuur. Het bestuur van de Metropoolregio Eindhoven bestaat uit het Algemeen Bestuur, het Dagelijks Bestuur en de voorzitter.
Eigen Vermogen 1-1-2024
13.903
Eigen Vermogen
31-12-202420.597
Vreemd Vermogen 1-1-2024
21.121 waarvan voorziening 7.918
Vreemd Vermogen
31-12-202421.827 waarvan voorziening 5.072
Resultaat 2024
Voorlopig resultaat 2024 voor accountantscontrole bedraagt € 629 k (MRE € 318 k, RHCe €311 k).
Bijdrage Laarbeek
351
Risico's
Op basis van de nota Risicomanagement en weerstandsvermogen Metropoolregio Eindhoven (vastgesteld AB juli 2018) wordt bepaald wat de organisatie onder risicomanagement verstaat en welke uitgangspunten hierbij worden gehanteerd. Tevens is bepaald welke risico’s door de Metropoolregio Eindhoven worden gedragen en welke door de deelnemende gemeenten. Als uitwerking van de nota zijn voor de organisatie de risico’s in beeld gebracht, geclassificeerd en financieel inzichtelijk gemaakt. Jaarlijks worden bij het opstellen van de begroting en jaarrekening deze risico’s opnieuw beoordeeld.
De huidige stand van de algemene reserves is voldoende om deze risico’s af te dekken.Ontwikkeling
--Algemeen--
* Met het besluit de organisatieonderdelen niet te ontvlechten is in 2024 gestart met het samenvoegen en opnieuw inrichten van de
ondersteuning binnen de organisatie. Hiermee wordt op termijn een efficiencyslag beoogd die nodig is om alle taken uit te kunnen voeren. In 2024 is een kwartiermaker aangesteld om deze herinrichting vorm te geven. Dit project wordt in 2025 verder afgerond.
* Vanwege de komst van meerdere fondsen naar de Regio is er een toegenomen vraag naar fondsmanagement. In 2024 is daarom besloten hier extra middelen voor vrij te maken en een verzwaring aan te brengen. Er is een extra administratief medewerker geworven en de functies in de financiële kolom zijn herzien en verzwaart. De invulling hiervan zal in 2025 worden afgerond.--Dienst Metropoolregio Eindhoven--
* De capaciteitsuitbreiding van de werkorganisatie MRE met 12 fte is in 2024 afgerond op een enkele moeilijk vervulbare functie na. In 2024 is daarnaast een nieuw management gestart. Naar aanleiding van de groei en het niet ontvlechten van de organisatie is een nieuw organisatiemodel ingevoerd met een algemeen directeur met daaronder 3 managers voor de verschillende organisatie-onderdelen, MRE, RHC-e en bedrijfsbureau.
* Met de groei van de organisatie en de werkzaamheden is goed inkopen belangrijker geworden. We komen gemakkelijker aan aanbestedingsgrenzen. Hiervoor zijn workshops georganiseerd om de kennis van aanbesteden in de organisatie te vergroten.
* In 2024 zijn voorbereidingen getroffen, onder andere door aanbestedingen uit te voeren, om begin 2025 het printerpark en de hardware te vervangen.--Dienst Regionaal Historisch Centrum Eindhoven (RHCe)--
* Het Programma 2024 is beleidsmatig uitgevoerd volgens planning.--Gulbergen--
* Het golfterrein op Landgoed Gulbergen is per 1 maart 2024 in erfpacht uitgegeven aan Libéma, de nieuwe eigenaar van Gulbergen BV. Onderdeel van deze overeenkomst is de verkoop van de opstallen op het golfterrein. Dit resulteert in een desinvestering op van € 561 k. Onder aftrek van de boekwaarde levert dit een incidentele opbrengst op van € 2,8 miljoen. - Verbonden partij
Senzer
Senzer
bedragen x € 1.000
Partners
Asten, Deurne, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Helmond en Someren
Openbaar belang
Het vertrekpunt is dat iedereen mee doet naar vermogen. Dat meedoen is niet vrijblijvend, centraal staat dat dit moet gebeuren vanuit eigen kracht en verantwoordelijkheid van mensen. In de uitvoering is gekozen voor een integrale (sociaal domein brede) aanpak. Niet iedereen heeft voldoende eigen kracht en vermogens om mee te doen. Voor die mensen wordt binnen de mogelijkheden gezocht naar zoveel als mogelijk participeren in de maatschappij.
Bestuurlijke betrokkenheid
Onze gemeente heeft twee zetels in het Algemeen Bestuur en één zetel in het Dagelijks Bestuur.
Eigen Vermogen 1-1-2024
24.549
Eigen Vermogen
31-12-202428.737
Vreemd Vermogen 1-1-2024
22.557
Vreemd Vermogen
31-12-202422.437
Resultaat 2024
5.022 voordeel
Bijdrage Laarbeek
Totaal 8.528:
- 4.355 BUIG
- 2.525 WSW
- 93 Beschut Werk
- 1.555 Algemene middelenRisico's
Rijksfinanciering en economische- en arbeidsmarktontwikkeling in relatie tot aantal uitkeringen, aantal loonkostensubsidies en corresponderende lasten.
Lagere toegevoegde waarde: wegvallen opdrachten en/of druk op tariefstelling.
Loon- en prijsontwikkeling die afwijkt van gehanteerde CPB-ramingen.
Opname van opgebouwde verlofrechten in één jaar.
Toekomstbestendige organisatie.
Bedrijfscontinuïteit (fysieke en cybersecurity risico's).
Overige risico's: financiering van de doelgroep, aanpassing van de financiering van beschut werk, teruggang in Rijksfinanciering.Ontwikkeling
Externe ontwikkelingen: Een mix van technologische vooruitgang en complexe uitdagingen (kunstmatige intelligentie leidt tot nieuwe beroepen, meer investeringen in groene technologie, gespannen geopolitiek, toenemende ongelijkheid, duurzaamheid).
Interne ontwikkelingen: O.a. Aanscherping positionering Senzer, investering in samenwerking binnen brede sociaal domein, gestart met methodisch werken, actualisatie handhavingsbeleid, additionele dienstverlening: Oekraiense vluchtelingen, bijzondere bijstand, schuldhulpverlening ondernemers, inburgering. - Verbonden partij
GGD Brabant Zuidoost
GGD Brabant Zuidoost
bedragen x € 1.000
Partners
Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Nuenen c.a., Oirschot, Reusel-De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre.
Openbaar belang
De GGD heeft tot doel een bijdrage te leveren aan de publieke gezondheidszorg (PG) en de ambulancezorg (AZ).
Bestuurlijke betrokkenheid
Onze gemeente heeft één zetel in het algemeen bestuur en één zetel in het dagelijks bestuur.
Eigen Vermogen 1-1-2024
6.957
Eigen Vermogen
31-12-20247.746
Vreemd Vermogen 1-1-2024
35.036
Vreemd Vermogen
31-12-202429.551
Resultaat 2024
1.464 voordeel
Bijdrage Laarbeek
957
Risico's
- Stijging van kosten
- Onvoldoende budget
- Uitvoering van noodzakelijke activiteiten zonder financiering
- Extra kosten door organisatieverandering
- Extra kosten door verandering taakuitvoering
- Extra kosten door afname markttaken
- Beveiliging en (onder-) verzekering
- Verbonden partijenOntwikkeling
Belangrijkste ontwikkelingen in 2024
- Covid-19 vaccinatie campagne
- Ondersteuning van onze gemeenten bij de regionale en lokale planvorming in het kader van GALA en IZA
- Vernieuwing van de Jeugdgezondheidszorg (Generatie Gezond)
- Uitvoering geven aan het Centrummodel Forensische Geneeskunde tbv de politieregio Brabant Oost, in samenwerking met GGD Hart voor Brabant
- Uitvoeren van het regionaal spreidingsplan voor de ambulanceposten, realisatie van de nieuwe post in Helmond
- Implementatie van intelligente software voor planning en spreiding van ambulances
- Verbetering van de informatieveiligheid en de informatiehuishouding
- Behalen van ISO 9001 en NEN 7510 kwaliteitscertificaten
- Start van het programma STORM
- Versterken infectieziektebestrijding en pandemische paraatheid - Verbonden partij
Blink
Blink
bedragen x € 1.000
Partners
Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Nuenen c.a. en Someren, Son en Breugel en Pre-Zero
Openbaar belang
Het in regionaal verband op professionele wijze zorg dragen voor gemeentelijke uitvoeringstaken op het vlak van de inzameling, sortering, vermarkting en (eind)verwerking van (grondstoffen in) grof en fijn huishoudelijke afvalstoffen, de gladheidsbestrijding en de reiniging van de openbare ruimte van de deelnemende gemeenten.
Bestuurlijke betrokkenheid
Onze gemeente heeft één zetel in het Algemeen Bestuur.
Eigen Vermogen 1-1-2024
N.v.t. (Blink kent geen eigen vermogen)
Eigen Vermogen
31-12-2024N.v.t. (Blink kent geen eigen vermogen)
Vreemd Vermogen 1-1-2024
n.b.
Vreemd Vermogen
31-12-202411.632
Resultaat 2024
Nihil, er vindt jaarlijks een afrekening plaats met alle deelnemende gemeenten
Bijdrage Laarbeek
De bijdrage van Laarbeek bedraagt € 1.952 (bron: concept jaarrekening 2024)
Risico's
- De inrichting van Blink maakt dat alle dienstverlening via doorbelasting op de deelnemende gemeenten wordt afgewikkeld.
- Door de ontvlechting en uitschrijving van PreZero vormen er zich aanbestedingsrisico’s.
- Bovenstaande cijfers zijn gebaseerd op de concept jaarafrekening 2024 Blink.
Ontwikkeling
Diverse ontwikkelingen zijn de komende jaren merkbaar van invloed:
- Toenemende omvang dienstverlening Blink;
- Toekomst Blink en de uitschrijving van PreZero n.a.v. het evaluatierapport;
- Toename kosten voor lonen en materieel- en materiaalkosten.
- Verbonden partij
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost
bedragen x € 1.000
Partners
Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Nuenen c.a. , Oirschot, Reusel-De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre.
Openbaar belang
De Veiligheidsregio voert namens de 21 deelnemende gemeenten taken uit op het terrein van brandweerzorg, gemeenschappelijke meldkamer, geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen, ambulancezorg, rampenbestrijding en crisisbeheersing.
Bestuurlijke betrokkenheid
Onze gemeente heeft één zetel in het Algemeen Bestuur. Het Algemeen Bestuur van VRBZO bestaat uit de burgemeesters van de deelnemende gemeenten.
Eigen Vermogen 1-1-2024
€ 2.251 (excl. jaarresultaat 2024)
Eigen Vermogen
31-12-2024€ 3.262 (excl. jaarresultaat 2024)
Vreemd Vermogen 1-1-2024
€ 29.829
Vreemd Vermogen
31-12-2024€ 30.215
Resultaat 2024
ingeschat resultaat 2024: € 1.154 negatief
Bijdrage Laarbeek
€ 1.397
Risico's
In de paragraaf Risicobeheersing en weerstandsvermogen van de Begroting 2024 zijn de risico’s en de bijbehorende weerstandcapaciteit benoemd. In de jaarstukken 2024 is deze paragraaf geactualiseerd.
De huidige omvang van de algemene reserve is onvoldoende t.o.v. het gewenste weerstandsvermogen op basis van de analyse van de risico’s. Het is echter niet reëel dat alle benoemde risico’s zich gelijktijdig én in de geraamde omvang voordoen. Daarmee achten we het acceptabel dat niet alle risico’s via de algemene reserve zijn afgedekt. Voor de uitvoering van bestuurlijke opdracht om te voldoen aan wet- en regelgeving wordt in 2025 de gemeentelijke bijdrage structureel verhoogd.
Om de verhoging van de gemeentelijke bijdrage in 2026 en 2027 te dempen, doen we in deze jaren een onttrekking uit de algemene reserve. Door deze onttrekkingen loopt de algemene reserve vrijwel leeg in 2027. De algemene reserve gebruiken we ook als weerstandsvermogen voor risico’s. Dat betekent dat we tzt mogelijk onvoldoende reserve hebben om onverwachte grote incidentele tegenvallers op te vangen binnen de organisatie.Ontwikkeling
Belangrijkste ontwikkelingen 2024:
- VRBZO constateerde dat zij al enige tijd niet kan voldoen aan eisen en verwachtingen, die aan een veiligheidsregio mogen worden gesteld. De organisatie heeft lange tijd met moeite kunnen en willen voldoen aan deze vereisten en verwachtingen. Er zijn grote zorgen over de
bedrijfscontinuïteit, op onderdelen wordt niet of onvoldoende voldaan aan wettelijke vereisten en er is onvoldoende slagkracht voor het uitvoeren van reguliere werkzaamheden. Het gaat hierbij met name om de vakbekwaamheid bij de brandweer, capaciteit bij de brandweer
(zowel vrijwillige als beroepskrachten) en om taken op het gebied van ICT in de bedrijfsvoering. Lange tijd is getracht om binnen de bestaande middelen te voldoen aan de minimale vereisten. Maar blijven zoeken naar nog enige ruimte in de begroting is niet langer mogelijk en
verantwoord. Deze constateringen deelden we met het Algemeen Bestuur en ook met de raden. Via o.a. raadsinformatie bijeenkomsten werden zij over de situatie geïnformeerd. Het bestuur gaf opdracht om het beeld te concretiseren. Deze bestuurlijke opdracht is uitgewerkt,
waarvan de 1e deelopdracht (voldoen aan wet- en regelgeving) door het Algemeen Bestuur is vastgesteld en verwerkt in een begrotingswijziging, welke ter zienswijze is aangeboden aan de raden.
- Eind 2022 gaf het Rijk aan dat zij extra BDuR gelden beschikbaar stellen voor veiligheidsregio voor de versterking van het domein van crisisbeheersing en informatiemanagement. Voor VRBZO was dat een extra structureel bedrag van € 1,75 miljoen in 2024. Op basis van de
Landelijke Agenda Crisisbeheersing werken we aan de versteviging van crisisbeheersing en informatiemanagement. Zo hebben we in 2024 diverse nieuwe medewerkers aangenomen op deze vakgebieden. Ook in 2025 gaan we verder met de uitvoering van de landelijke agenda.
- In 2024 is het regionaal risicoprofiel in concept opgeleverd en ter zienswijze aan de gemeenteraden voorgelegd. Daarnaast hebben we in diverse trainingen en informatiesessies het nieuwe regionale crisisplan geïmplementeerd.
- In oktober 2024 startte Marijke Wilms als nieuwe directeur bij VRBZO.
- Vooruitkijkend naar 2025 zijn we vooral bezig met de uitvoering van de bestuurlijke deelopdracht 1: het voldoen aan wet- en regelgeving. We moeten we hierbij stappen zetten in het op orde brengen van de brandweer en bedrijfsvoering. - Verbonden partij
Gemeenschappelijke regeling Peelgemeenten
Gemeenschappelijke regeling Peelgemeenten
bedragen x € 1.000
Partners
Asten, Deurne, Gemert-Bakel en Someren
Openbaar belang
Uitvoering van gemeentelijke taken op het terrein van Wmo, Jeugd en BMS ten behoeve van de deelnemende gemeenten.
Bestuurlijke betrokkenheid
Onze gemeente levert twee bestuursleden voor het Algemeen Bestuur en één bestuurslid voor het Dagelijks Bestuur.
Eigen Vermogen 1-1-2024
1.017
Eigen Vermogen
31-12-20241.196
Vreemd Vermogen 1-1-2024
19.597
Vreemd Vermogen
31-12-202421.378
Resultaat 2024
499 voordeel
Bijdrage Laarbeek
Totaal 3.160:
- Wmo 976
- Jeugd 1.653
- BMS 489
- Inburgering 42Risico's
In februari 2024 heeft het Algemeen Bestuur van de GR Peelgemeenten besloten om, op basis van een nieuwe risicoinschatting, het minimum van de algemene reserve te bepalen op € 600.000 en het maximum op € 1.200.000. Het totaal berekende risicobedrag is € 600.000. De beschikbare weerstandscapaciteit (de algemene reserve) is per 31-12-2024 € 417.472. Dit levert een ratio op van 0,7 en is daarmee lager dan de norm (het minimum) van 1. Het verschil van afgerond € 183.000 vormt een risico voor de deelnemende gemeenten. Bij de resultaatbestemming 2024 doet het Dagelijks Bestuur van GR Peelgemeenten daarom het voorstel om een storting in de algemene reserve te doen. De bijdrage van gemeente Laarbeek betreft 23,2% van de totale gemeentelijke bijdragen. In onze paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing is daarom een risico van € 43.000 opgenomen. De risico's van de GR Peelgemeenten zijn beperkt omdat het een uitvoeringsorganisatie is. In haar jaarrekening 2024 benoemt de GR Peelgemeenten diverse risico's. De twee grootste risico's zijn ziekteverzuim en beveiliging van data/privacy.
Ontwikkeling
De GR Peelgemeenten heeft drie belangrijke organisatiepijlers. Dit zijn: Opgavegericht en programmatisch werken, Dienstverlening & Excellent werkgeverschap, Bedrijfsvoering & advisering.
Opgavegericht en programmatisch werken
De GR Peelgemeenten heeft in 2024 samen met de deelnemende gemeenten aan de vier thema's van de Koersagenda gewerkt: normaliseren, bevlogen samenwerking rondom de inwoner, zakelijke samenwerking rondom de inwoner en informatie gedreven werken. Ook heeft de GR Peelgemeenten de werkagenda voor de Koers 2025-2029 opgesteld. Vooruitlopend op de nieuwe werkagenda heeft de GR Peelgemeenten een start gemaakt met het programma 'Sterke gebiedsteams: Van Basis naar Beter'. Daarnaast heeft de daadwerkelijke inkoop van Wmo begeleiding in 2024 plaats gevondenen heeft de netwerksamenwerking Een 10 voor de Jeugd op basis van de Hervormingsagenda Jeugd een nieuw programmaplan 2025-2028 opgesteld.Dienstverlening & Excellent werkgeverschap
In 2024 hebben de volgende onderwerpen op de agenda gestaan: doorontwikkeling gedeeld leiderschap, omzettingen Wmo-indicaties begeleiding naar nieuw ingekochte producten, inzicht in eigen hulpverlening jeugd, afhandeling energietoeslag 2023, inburgering als nieuwe basistaak, investeren in talent en teams en presentatie van de resultaten van het regionale cliëntervaringsonderzoek Wmo in een dashboard.Bedrijfsvoering & advisering
Op het gebied van Bedrijfsvoering & advisering heeft de GR Peelgemeenten zich gericht op het verder digitaliseren en optimaliseren van diverse HR-processen, optimalisatie van processen en systemen (implementatie module cliëntonderzoek, oriëntatie inwonerportaal en project administratieve lastenverlichting Wmo), informatie gedreven werken op het gebied van de zorgkosten (MKBA methodiek), informatiebeveiliging, privacy en ontwikkelingen sociaal domein. Ontwikkelingen sociaal domein waaraan in 2024 aandacht is besteed zijn: aanpak meervoudige problematiek Wams (Wet aanpak meervoudige problematiek in het sociaal domein), doorontwikkeling van 'Beschermd wonen naar Beschermd thuis' en regionale aanpak dakloosheid. - Verbonden partij
Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB)
Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB)
bedragen x € 1.000
Partners
De Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant is een regionale uitvoeringsdienst voor de gemeenten Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen c.a., Oirschot, Reusel-de-Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven, Waalre en de provincie Noord-Brabant
Openbaar belang
De Omgevingsdienst is ingesteld om ten behoeve van de deelnemers taken uit te voeren op het gebied van het omgevingsrecht en daarmee als uitvoeringsdienst van het lokaal en provinciaal bestuur een bijdrage te leveren aan het realiseren en borgen van de door de verantwoordelijke overheden in de regio Zuidoost-Brabant aangegeven kwaliteit van de fysieke leefomgeving (zie artikel 1.2 lid 3 van de Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant 2024).
Bestuurlijke betrokkenheid
Het bestuur van de Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant bestaat uit het Algemeen Bestuur, het Dagelijks Bestuur en de voorzitter. Onze gemeente heeft één zetel in zowel het Algemeen Bestuur als het Dagelijks Bestuur.
Eigen Vermogen 1-1-2024
€ 2.480, waarvan resultaat 2023: € 532
Eigen Vermogen
31-12-2024€ 4.182, waarvan resultaat 2024: € 522
Vreemd Vermogen 1-1-2024
€ 7.805, waarvan voorzieningen: € 314
Vreemd Vermogen
31-12-2024€ 4.907, waarvan voorzieningen: € 168
Resultaat 2024
Geschat resultaat 2024: € 522
Bijdrage Laarbeek
€ 2.003
Risico's
Ten behoeve van Ontwerpbegroting 2026 en jaarrekening 2024 zijn de risico’s opnieuw geïnventariseerd. Deze inventarisatie is opgenomen in bijlage C.
Uit deze inventarisatie blijkt dat de verwachtingswaarde van de risico’s met de grootste potentiële impact € 1.594.000 bedraagt.De algemene reserve van de ODZOB bedraagt per ultimo 2024 € 1.500.000. Dat is minder dan bovenstaande verwachtingswaarde van de risico’s. Dit is een aandachtspunt dat zal worden meegenomen in de besluitvorming rondom de jaarstukken 2024.
Ontwikkeling
Op 16 januari 2025 hebben Rijk, VNG, IPO, Unie van Waterschappen en Omgevingsdienst NL de Samenwerkingsafspraken ondertekend die er toe strekken dat opvolging wordt gegeven aan de producten en aanbevelingen die in het Interbestuurlijk Programma Versterking stelsel VTH zijn vastgesteld. Het ministerie van I&W heeft de Tweede Kamer daarnaast toegezegd wetgeving voor te bereiden om die afspraken minder vrijblijvend te maken.
Op 19 december 2024 heeft het algemeen bestuur opdracht gegeven om hiervoor concrete voorstellen te doen.
Op 19 december 2024 heeft het algemeen bestuur ook ingestemd met de Meerjarenontwikkelaanpak Dit is de uitwerking van de Meerjarenvisie 2023-2027. Naast de producten en aanbevelingen uit het IBP VTH gaat het om ontwikkelopgaven die moeten leiden tot een kwaliteitsverbetering op de uitvoering van de VTHA inclusief de bedrijfsvoering die daarvoor nodig is.
De stikstofproblematiek en alle (juridische) ontwikkelingen daaromtrent hebben invloed gehad op de cijfers 2024. Mogelijke effecten van de recente jurisprudentie voor de uitvoering van de VTH-taken worden in beeld gebracht, het is nog niet helemaal duidelijk welk effect deze ontwikkelingen in 2025 en de jaren daarna hebben.
- Verbonden partij
Belastingsamenwerking Oost-Brabant (BSOB)
Belastingsamenwerking Oost-Brabant (BSOB)
bedragen x € 1.000
Partners
Waterschap Aa en Maas, gemeente Asten, Bernheze, Boekel, Deurne, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Laarbeek, Maashorst, Nuenen, Oss, Someren, Son en Breugel
Openbaar belang
Binnen het werkveld heffingen en WOZ meerwaarde creëren in termen van kwaliteitsverbetering, verbetering van de dienstverlening aan inwoners, vermindering van kwetsbaarheden en besparing op uitvoeringskosten.
Bestuurlijke betrokkenheid
Onze gemeente heeft één zetel in het Algemeen Bestuur.
Eigen Vermogen 1-1-2024
626
Eigen Vermogen
31-12-20241.323
Vreemd Vermogen 1-1-2024
16.960 (waaronder 15.422 nog af te dragen belastingontvangsten)
Vreemd Vermogen
31-12-202419.214 (waaronder 17.716 nog af te dragen belastingontvangsten)
Resultaat 2024
697
Bijdrage Laarbeek
453
Risico's
- Langdurige uitval van personeel door ziekte
- Uitvallen of vertrek van kritische "key-spelers"
- Beschikbaarheid van voldoende gekwalificeerde medewerkers
- Storingsgevoeligheid ICT-structuur
- Toename van WOZ-bezwaren leidt tot een toename van personele inzet en proceskostenvergoedingen
Ontwikkeling
- Bovenstaande cijfers zijn gebaseerd op de concept jaarrekening 2024 van BSOB.
- In 2024 heeft BSOB de organisatie anders ingericht ter verbetering van de aandacht voor medewerkers en meer sturing op de processen.
- BSOB verleent vanaf 1 januari 2024 diensten aan de dienst Dommelvallei (gemeenten Geldrop-Mierlo, Nuenen en Son en Breugel) op basis van een dienstverleningsovereenkomst.
- In 2024 heeft het Algemeen Bestuur van BSOB besloten om Waterschap De Dommel per 1 januari 2026 toe te laten treden tot de gemeenschappelijke regeling.
- Verbonden partij
Samenwerkingsovereenkomst Bereikbaarheidsagenda Zuidoost-Brabant 2017-2030
Samenwerkingsovereenkomst Bereikbaarheidsagenda Zuidoost-Brabant 2017-2030
bedragen x € 1.000
Partners
Asten, Bergeijk, Best, Bladel. Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Nuenen, Oirschot, Reusel-De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven, Waalre
Openbaar belang
Het doel van de samenwerking is het komen tot overeenstemming over het realiseren van projecten om de bereikbaarheid en leefbaarheid van de regio Zuidoost-Brabant, voor zover het grondgebied van partijen bevattend, te verbeteren.
Bestuurlijke betrokkenheid
Periodiek bestuurlijk overleg door middel van: Portefeuillehoudersoverleg Mobiliteit en Innovatie, Stuurgroep Bereikbaarheidsagenda, Bestuurlijk Subregionaal Overleg.
Eigen Vermogen 1-1-2024
Er is geen sprake van eigen vermogen. Alle gebruikte budgetten worden afgerekend met de deelnemers waardoor er geen rekeningresultaten ontstaan.
Eigen Vermogen
31-12-2024Er is geen sprake van eigen vermogen. Alle gebruikte budgetten worden afgerekend met de deelnemers waardoor er geen rekeningresultaten ontstaan.
Vreemd Vermogen 1-1-2024
Er is geen sprake van eigen vermogen. Alle gebruikte budgetten worden afgerekend met de deelnemers waardoor er geen rekeningresultaten ontstaan.
Vreemd Vermogen
31-12-2024Er is geen sprake van eigen vermogen. Alle gebruikte budgetten worden afgerekend met de deelnemers waardoor er geen rekeningresultaten ontstaan.
Resultaat 2024
n.v.t.
Bijdrage Laarbeek
Jaarlijks betalen we circa € 70.000 aan de gemeente Helmond voor kosten van het programmateam en de regiobrede projecten.
Jaarlijks betalen we circa € 70.000 aan de gemeente Helmond voor kosten van het programmateam en de regiobrede projecten.Risico's
Het samenwerkingsverband geeft geen inzage in de prominente risico’s.
Risico's zijn nog niet bekend, omdat de besluitvorming over het voorkeurstracé voor snelfietsroute Gemert-Eindhoven nog moet plaats vinden. Ondertekening BOK voor de route Gemert-Eindhoven is gepland in april 2025.
De risico's zijn opgenomen in het risicodossier.Ontwikkeling
In 2024 is gewerkt aan de BOK van de snelfietsroute Gemert-Eindhoven en de snelfietsroute Tilburg-Beek en Donk langs het Wilhelminakanaal en de BOK voor de snelfietsroute Gemert-Helmond.
Vennootschappen en coöperaties
- Verbonden partij
BNG Bank N.V.
BNG Bank N.V.
bedragen x € 1.000
Partners
Openbaar belang
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Bestuurlijke betrokkenheid
Onze gemeente is aandeelhouder en heeft stemrecht tijdens aandeelhoudersvergadering.
Eigen Vermogen 1-1-2024
4.721.000
Eigen Vermogen
31-12-20244.777.000
Vreemd Vermogen 1-1-2024
110.819.000
Vreemd Vermogen
31-12-2024123.614.000
Resultaat 2024
294.000 (294 miljoen) nettowinst na aftrek belastingen
Bijdrage Laarbeek
Omvang aandeel onze gemeente in het aandelenkapitaal: 20.709 aandelen à € 2,50 (nominale waarde) = € 51.772,50
Dividend 2024 Laarbeek: € 51.979,59 (€ 2,51 per aandeel - voorstel AVA d.d. 24-4-2025)Risico's
De BNG is een NV (Naamloze Vennootschap). De aandeelhouders zijn niet aansprakelijk voor eventuele tekorten bij de BNG. Het risico beperkt zich tot de nominale waarde van de aandelen. De bank heeft echter de hoogste financiële rating (Moody's: Aaa, Fitch Ratings: AAA, S&P Global: AAA).
BNG Bank onderkent het belang van een gedegen risicocultuur binnen haar organisatie en streeft ernaar deze te verankeren in het interne controle- en risicomanagementsysteem. Het Risk Appetite Statement is een belangrijk instrument om risicobewustzijn te vergroten en het gewenste risicogedrag te bevorderen.Ontwikkeling
De hoogte van toekomstig nettoresultaat is met onzekerheden omgeven, omdat de bank geen voorspelling kan doen over onder andere de veranderingen in de hoogte van de debiteurenvoorziening en de ontwikkeling van de marktwaardeveranderingen. Een betrouwbare toekomstige schatting van het nettoresultaat kan de bank daarom niet maken.
- Verbonden partij
Brabant Water N.V.
Brabant Water N.V.
bedragen x € 1.000
Partners
Openbaar belang
De missie van Brabant Water is het winnen, zuiveren, transporteren en leveren van drinkwater van hoge kwaliteit en het leveren van water op maat en water gerelateerde producten en diensten in de gebonden en vrije markt.
Bestuurlijke betrokkenheid
Stemrecht tijdens aandeelhoudersvergadering. Gedurende het begrotingsjaar zal de bestuurlijke betrokkenheid niet wijzigen.
Eigen Vermogen 1-1-2024
699.235 (laatst bekende bron: Jaarverslag 2023)
Eigen Vermogen
31-12-2024Nog niet bekend
Vreemd Vermogen 1-1-2024
618.615 (laatst bekende bron: Jaarverslag 2023)
Vreemd Vermogen
31-12-2024Nog niet bekend
Resultaat 2024
9.213 in 2023 (laatst bekende bron: Jaarverslag 2023)
Bijdrage Laarbeek
Aandelenbezit: 19.522 aandelen à € 0,10 = € 1.952,20
Geen dividenduitkering.Risico's
In de paragraaf Risicomanagement van het Jaarverslag 2023 benoemt Brabant Water een aantal risico’s zoals:
- Bescherming van kwaliteit en kwantiteit van de bronnen
- Bedreigingen van de kwaliteit van het drinkwater
- Leveringszekerheid
- Digitalisering
- Duurzame inzet van personeel
- Betrouwbaarheid van de informatievoorziening
Brabant Water NV geeft daarbij tevens aan dat zij met het opgebouwde weerstandsvermogen in staat zijn om belangrijke financiële tegenvallers op te vangen zonder directe effecten op de continuïteit van de onderneming.
Ontwikkeling
Geen bijzonderheden
- Verbonden partij
Grondexploitatiemaatschappij De Hoge Regt B.V.
Grondexploitatiemaatschappij De Hoge Regt B.V.
bedragen x € 1.000
Partners
-
Openbaar belang
De grondexploitatiemaatschappij is een samenwerkingsverband tussen BPD Vastgoed en de gemeente Laarbeek met als doel het ontwikkelen van een bouwterrein voor de bouw van 230 woningen.
Bestuurlijke betrokkenheid
Stemrecht tijdens aandeelhoudersvergadering.
Directie van de onderneming bestaat uit één medewerker van onze gemeente en één medewerker van BPD Vastgoed.Eigen Vermogen 1-1-2024
2
Eigen Vermogen
31-12-20242
Vreemd Vermogen 1-1-2024
3.257
Vreemd Vermogen
31-12-20241.388
Resultaat 2024
nihil
Bijdrage Laarbeek
Partner voor 50 %
Risico's
De risico's zijn vergelijkbaar met andere grondexploitaties. Een gebiedsontwikkeling met een private partner die mede-eigenaar is, zoals deze, vergroot de expertise en verdeelt de risico's.
Ontwikkeling
Het plan de Hoge Regt is opgesplitst in de westelijk en een oostelijk deel. Het westelijke deel is woonrijp gemaakt en de woningen zijn zo goed als klaar. Het oostelijke deel is volop in ontwikkeling. Hier is begonnen met de bouw van het eerste deel van de woningen. In het oostelijke deel zijn gronden geleverd aan woCom. Zij gaan daar 11 sociale woningen realiseren. De bouw van de overige woningen in het oostelijke deel zal snel volgen.
Stichtingen en verenigingen
- Verbonden partij
Stichting Bizob
Stichting Bizob
bedragen x € 1.000
Partners
Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Boxmeer, Cranendonck, Deurne, Eersel, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Laarbeek, Nuenen, Oirschot, Reusel- De Mierden, Sint Anthonis, Someren, Son en Breugel, Uden, Valkenswaard, Veldhoven, Vught, Waalre, Brainport Development, Dienst Dommelvallei, Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking Kempengemeenten, Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking A2 gemeenten, GGD Brabant Zuidoost, KempenPlus, MijnGemeenteDichtbij, Omgevingsdienst Zuidoost Brabant, Omgevingsdienst Brabant Noord, Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost, Werkorganisatie Cuijk Grave Mill en Sint Hubert.
Openbaar belang
Het ondersteunen van de deelnemende gemeenten bij het uitvoeren van diverse inkoopacties.
Bestuurlijke betrokkenheid
Onze gemeente heeft één zetel in het bestuur en één afvaardiging in de Vergadering van Aangeslotenen.
Eigen Vermogen 1-1-2024
358
Eigen Vermogen
31-12-2024600
Vreemd Vermogen 1-1-2024
943
Vreemd Vermogen
31-12-20241.343
Resultaat 2024
1.343
Bijdrage Laarbeek
De gemeente/publieke organisatie neemt op jaarbasis ….. dagen af van de stichting. Betaling gebeurt tegen een door het bestuur vooraf gecalculeerde vergoeding.
Risico's
De aangesloten gemeenten zijn aansprakelijk voor eventuele exploitatie tekorten.
Ontwikkeling
In 2024 werkte Bizob samen met onze aangesloten organisaties aan meer dan 1.450 aanbe-stedingstrajecten. Bizob blijft sterk inzetten op collectieve inkoop, omdat we samen aanzien-lijke voordelen kunnen behalen en inkoopkosten kunnen verlagen. In totaal zijn er 42 trajec-ten collectief opgepakt en 330 collectieve contracten afgesloten met een waarde van € 223 miljoen. Daarnaast hebben Bizob en VNG Realisatie de handen ineengeslagen voor een lan-delijke collectieve aanbesteding voor Cyberweerbaarheid, voortbouwend op de succesvolle aanbesteding voor Monitoring en Responsediensten in 2023 voor 127 gemeenten en ge-meentelijke organisaties in Nederland.
De structurele krapte op de arbeidsmarkt, ook voor gemeenten en publieke organisaties, maakt het lastig om op alle gebieden specialisten in huis te halen. In 2024 ondersteunde Bi-zob de aangesloten organisaties met vakspecialisten voor de inkoop van specifieke pro-ducten of gebieden en leverde waar nodig tijdelijke ondersteuning. Om partners op de hoogte te houden van actuele ontwikkelingen op het gebied van inkoop, organiseerde het Bizob Expertise Centrum regelmatig korte informatiesessies (Uurtje over...).
MVOI staat bij Bizob, net als in vele coalitieakkoorden, hoog op de ambitieladder. In 2024 werd bij 81% van de aanbestedingen rekening gehouden met het milieu (o.a. circulaire in-koop) en bij 69% werd social return toegepast. Samen met de regiogemeenten is een zero-emissie gunningsmethodiek geïmplementeerd. Bij bijna 75% van de bij Bizob aangesloten or-ganisaties is er een aanbesteding in de markt gezet waarin deze methodiek is toegepast. Tot slot organiseerde Bizob, samen met VNG, twee bijeenkomsten over het versnellen van de verduurzaming van maatschappelijk vastgoed.
Om de positie van het lokale en regionale MKB te verbeteren, organiseerde Bizob in 2024 verschillende ondernemersbijeenkomsten waarin aandacht werd besteed aan de mogelijk-heden voor lokale ondernemers om zaken te doen met de gemeente. Daarnaast organiseer-de Bizob kwartaalsessies met Bouwend Nederland, waar opdrachtgevers en -nemers in de bouwsector elkaar ontmoetten om over actuele thema’s te praten, zoals contractvormen, het afstemmen van vraag en aanbod en het borgen van duurzaamheid binnen een aanbeste-ding. In 2024 werd 67% van de aanbestedingen die door Bizob zijn begeleid, gegund aan het MKB en 44% aan lokale of regionale bedrijven. - Verbonden partij
Stichting Beheer en Exploitatie Veiligheidshuis Brabant Zuidoost
Stichting Beheer en Exploitatie Veiligheidshuis Brabant Zuidoost
bedragen x € 1.000
Partners
De 21 regiogemeenten werken in het Veiligheidshuis samen met politie, maatschappelijke en justitiële organisaties.
Openbaar belang
Het beschikbaar stellen van huisvesting voor en het faciliteren van het personeel en de organisatie van het Veiligheidshuis Brabant Zuidoost en het voeren van het financiele beheer van het Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Zuidoost.
Bestuurlijke betrokkenheid
Onze gemeente heeft één zetel in het Algemeen Bestuur.
Eigen Vermogen 1-1-2024
808
Eigen Vermogen
31-12-2024832
Vreemd Vermogen 1-1-2024
386
Vreemd Vermogen
31-12-2024308
Resultaat 2024
24
Bijdrage Laarbeek
8
Risico's
Geen bijzonderheden
Ontwikkeling
Eerder heeft het Algemeen Bestuur een doorlopende visie c.q. ‘opdracht voor 2023 en verder' vastgesteld voor de ontwikkeling van het Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Zuidoost (ZVHBZO). Daarin staat onder meer een uitbreiding met persoonsgerichte aanpakken gericht op de thema’s ‘personen met verward gedrag’ en ‘huiselijk geweld en kindermishandeling’.
Deze inhoudelijke opdracht zal komend jaar deels worden herzien; uit contacten met netwerkpartners blijkt door een toename van loketten en gemeentelijke aanpakken soms onduidelijk is welke ondersteuning waar geboden kan worden. Daarom wordt in 2025 de dienstverlening van het ZVHBZO vereenvoudigd en geüniformeerd.
Op verzoek van partners onderzoekt het ZVHBZO hoe de regionale samenwerking op het snijvlak van zorg en veiligheid kan worden vereenvoudigd en versterkt. Dit moet leiden tot een krachtiger governance structuur.
Met de extra middelen van het Rijk, de bijdragen van de gemeenten, verstrekte subsidies en de inzet van de partners is er voldoende ruimte voor het uitvoeren van de genoemde taken.Ook op landelijk niveau wordt gestuurd op de taken die worden uitgevoerd door de Zorg- en Veiligheidshuizen. De landelijke partners hebben daarvoor in 2024 samen met de Vereniging Nederlandse Zorg- en Veiligheidshuizen een nieuw Landelijk Kader vastgesteld dat richting geeft aan de ontwikkeling naar 2030. Deze visie wordt in 2025 vertaald in een nieuwe samenwerkingsagenda voor de komende vier jaar.
- Verbonden partij
Coöperatieve vereniging Dimpact
Coöperatieve vereniging Dimpact
bedragen x € 1.000
Partners
Assen, Bodegraven-Reeuwijk, Borger-Odoorn, Borne, BWB Culemborg, BWB Tiel, BWB West Betuwe, Coevorden, Deventer, Duiven, Emmen, Enschede, Gemert-Bakel, Groningen, Haarlemmermeer, Horst aan de Maas, Kampen, Landsmeer, Leeuwarden, Leidschendam-Voorburg, Losser, Maashorst, Noordoostpolder, Oldambt, Oldenzaal, Olst-Wijhe, Oost Gelre, Raalte, Roermond, Rotterdam, Twenterand, Velsen, Venray, Voorne aan zee, Vught, Waterland, Westervoort, Zaanstad, Zevenaar, Zwolle
Openbaar belang
In de coöperatieve vereniging Dimpact werken gemeenten samen om de publieke (digitale) dienstverlening naar de inwoners te verbeteren. Dimpact voert regie namens haar leden. Uitgangspunt daarbij is ontwikkeling van, voor en door lidgemeenten.
Bestuurlijke betrokkenheid
De gemeenten hebben allen een gelijke stem in de samenwerking.
Eigen Vermogen 1-1-2024
2.991
Eigen Vermogen
31-12-2024Nog niet beschikbaar (jaarrekening wordt in ALV van mei vastgesteld)
Vreemd Vermogen 1-1-2024
4.587
Vreemd Vermogen
31-12-2024Nog niet beschikbaar (jaarrekening wordt in ALV van mei vastgesteld)
Resultaat 2024
Nog niet beschikbaar (jaarrekening wordt in ALV van mei vastgesteld)
Bijdrage Laarbeek
246
Risico's
Beperkt tot de jaarbijdrage door uitgesloten aansprakelijkheid
Ontwikkeling
Dimpact heeft de strategische richting 2021-2025 door vertaald naar het implementatieplan “Doorpakken nu!”. Een groot gedeelte van de opgaven wordt gerealiseerd door middel van programma Beyond23. Het programma Beyond23 realiseert PodiumD. Dit is het platform voor digitale dienstverlening. Alle toekomstige producten komen samen en landen op dit platform en werken geïntegreerd samen. In 2024 is gestart met het in beheer nemen van producten vanuit het programma. Naar verwachting stopt het programma in 2025 en wordt PodiumD overgedragen naar de lijnorganisatie van Dimpact. Uiterlijk 1 juli 2027 moeten alle gemeenten die deelnemen aan het programma het huidige systeem hebben vervangen door PodiumD. In 2024 is ook het proces gestart om een nieuw strategisch kader voor de komende jaren op te stellen. Dit wordt in 2025 in de ALV vastgesteld.
- Verbonden partij
Stichting Innovatiehuis De Peel
Stichting Innovatiehuis De Peel
bedragen x € 1.000
Partners
Gemeente Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Helmond, Someren, VNO-NCW Brabant Zeeland en Waterschap Aa en Maas
Openbaar belang
Het leveren van een proactieve, herkenbare en onderscheidende bijdrage aan innovatie en economische ontwikkeling van de Peelregio binnen Brainport.
Bestuurlijke betrokkenheid
Vanuit alle gemeenten die deelnemen in het Innovatiehuis neemt één bestuurder plaats in een stuurgroep. Vanuit het georganiseerd bedrijfsleven nemen hierin twee bestuurders zitting en vanuit het Waterschap één.
Eigen Vermogen 1-1-2024
nog niet bekend
Eigen Vermogen
31-12-2024nog niet bekend
Vreemd Vermogen 1-1-2024
nog niet bekend
Vreemd Vermogen
31-12-2024nog niet bekend
Resultaat 2024
nog niet bekend
Bijdrage Laarbeek
De bijdrage van Laarbeek bedraagt € 130 k per jaar.
Risico's
Risico blijft beperkt tot de ingelegde middelen.
Ontwikkeling
Geen bijzonderheden