1 Burger en bestuur

Speerpunten

Afspraken uit de begroting 2024

1.01

Met enige regelmaat wordt de samenwerking tussen raad, bestuur en organisatie geëvalueerd en vormgegeven, bijvoorbeeld door thematische bijeenkomsten.

1.02

We evalueren de nieuwe vergaderstructuur van commissie en raad.

1.03

De gemeente stelt een participatieverordening op. Basis voor deze verordening is het in 2021 vastgestelde participatiebeleid. In deze verordening wordt uiteengezet wat onder participatie wordt verstaan en wat inwoners en gemeente in dit verband in alle redelijkheid van elkaar mogen verwachten.

1.04

Initiatieven uit de samenleving worden - waar nodig en mogelijk - door de gemeente ondersteund en gefaciliteerd.

1.05

We spreken initiatiefnemers bij de beoordeling van plannen aan op het voeren van een zorgvuldige omgevingsdialoog.

1.06

We hanteren taalniveau B1 bij de communicatie met inwoners en spreken daarbij duidelijke en realistische verwachtingen uit op welke termijn men een reactie krijgt.

1.07

In het kader van goedschaligheid en samenwerking - met een natuurlijke gerichtheid op de Peelgemeenten en Brainport - wordt de horizon verbreed, bijvoorbeeld naar de gemeente Meierijstad.

1.08

Er wordt een besluit genomen over en krediet beschikbaar gesteld voor de noodzakelijke renovatie van de milieustraat. Hierbij wordt een aantal scenario’s van dienstverlening, bijbehorende kosten en eventuele samenwerking met omliggende gemeenten onderzocht.

1.09

Afspraken toegevoegd die niet in het raadsprogramma waren opgenomen.

De in de toelichting opgenomen voorstellen voor bijvoorbeeld de aanpassing van de plandatum verwerken wij voor 2024 op basis van uw besluitvorming bij deze Jaarstukken.

Wat hebben we er voor gedaan in 2024?

Status

Begrotings-
jaar

Portefeuille-
houder

Afdeling

Laatst vastgestelde planning

1.03

De gemeente stelt een participatieverordening op. Basis voor deze verordening is het in 2021 vastgestelde participatiebeleid. In deze verordening wordt uiteengezet wat onder participatie wordt verstaan en wat inwoners en gemeente in dit verband in al

Participatieagenda 2024

Lopend binnen planning

2024

Burgemeester De Boer

Bedrijfsvoering

-

De gemeente Laarbeek wil inwoners en organisaties actief betrekken bij een groot scala aan onderwerpen of thema’s die spelen in de gemeente. Burgerparticipatie en inwonersparticipatie staan daarom hoog op de agenda. Participatie is altijd maatwerk. Het onderwerp, de inwoners, de wijk, de middelen, de wet- en regelgeving: het zijn allemaal factoren die van invloed zijn op de manier waarop je samen kunt werken met de samenleving. Er is dan ook geen ‘standaard’ werkwijze of blauwdruk. Dat neemt echter niet weg dat we participatie kunnen en moeten faciliteren. In 2024 pakken we de volgende acties op die aansluiten bij de ambities1. Ontwikkelen van een breed afwegingskader voor participatie, waaronder een (interactief) stappenplan en een toolbox van methodieken2. Monitoren en evalueren van participatietrajecten

Toelichting op de status:
De participatieverordening moet voor 1 januari 2027 gereed zijn (overgangsperiode van 2 jaar vanaf 1 januari 2025). De start is gemaakt in januari 2025, de afronding zal plaatsvinden in de loop van 2026.

1.08

Er wordt een besluit genomen over en krediet beschikbaar gesteld voor de noodzakelijke renovatie van de milieustraat. Hierbij wordt een aantal scenario’s van dienstverlening, bijbehorende kosten en eventuele samenwerking met omliggende gemeenten onde

Milieustraat

Gereed/ afgerond

2023

Wethouder Briels

Leefomgeving

12

-

2024

Er wordt een besluit genomen over en krediet beschikbaar gesteld voor de noodzakelijke renovatie van de milieustraat. Hierbij wordt een aantal scenario’s van dienstverlening, bijbehorende kosten en eventuele samenwerking met omliggende gemeenten onderzocht.

Toelichting op de status:
Eind 2024 heeft de gemeenteraad een definitieve keuze gemaakt voor renovatie van de milieustraat en het benodigde krediet beschikbaar gesteld. Uitwerking naar een definitief (technisch) ontwerp en daadwerkelijke realisatie vindt plaats in 2025.

1.09

Afspraken toegevoegd die niet in het raadsprogramma waren opgenomen.

Samenwerkingsagenda

Lopend buiten planning

2024

Burgemeester De Boer

Staf

09

-

2025

Op 21 september 2023 is er een thematische raadsbijeenkomst geweest met betrekking tot de samenwerkingspartners en de samenwerkingsagenda die opgesteld gaat worden. De gemeente Laarbeek stelt een samenwerkingsagenda op waardoor gemeenteraadsleden overzicht krijgen over de samenwerkingsverbanden en inzicht krijgen in de doelen en de resultaten van die verbanden alsmede prioriteitsstelling in de informatiebehoefte. De samenwerkingsagenda moet meer inzicht en focus aanbrengen en de samenwerking met onze partners verder verstevigen. Hiermee kan de gemeenteraad beter hun controlerende en kader stellende taak uitvoeren.De samenwerkingsagenda wordt begin 2024 ambtelijk opgesteld en vervolgens met de raadswerkgroep besproken en verder afgerond.

Toelichting op de status:
De samenwerkingsagenda is in Q3 en Q4 2024 met een raadswerkgroep doorgenomen en hierbij is er input opgehaald. In Q1 2025 zou de uitwerking plaats vinden om deze daarna weer met de raadswerkgroep te bespreken. Deze zou vervolgens in Q2 door de raad worden vastgesteld. De planning is aangepast en de uitwerking vindt plaats in de zomer 2025 met de geplande vaststelling in de raad Q3 2025.

Deze pagina is gebouwd op 07/04/2025 16:26:55 met de export van 07/04/2025 15:57:21